10. aug. 2013

Turmeric Chai Tea

Når Mormor kommer på besøk fra Norge,
 har hun alltid spennende bøker og andre 'ny'oppdagelser i matveien ;-)

Ved siden av Urter for helse og velvære, Solbær og Frie kaker,
 ble det en oppskrift på Chai Te, 
en variant med Turmeric - Gurkemeie - Curcuma (fransk,spansk).
Denne varianten er forøvrig uten te, ironisk nok ;-) 
-men det ville sikkert vært posetivt å ha i litt grønn te som jo også har mange gode sider...


Betennelsesdempende te - Turmeric Chai te


3 ss gurkemeie
4 ts kanel
2 ts ingefær
2 ts pepper
 1 ts kardemomme
1/8 ts nellik

-alt i malte krydder...

Blandes godt, oppbevares i ett glass med lokk.





Bland 4 ts av blandingen i 3 dl kokende vann og la trekke i 10 minutter, 
sil blandingen og fordel i to tekopper(eller en kjempestor), 
varm opp 1-2 dl melk (gjerne kokosmelk, mandelmelk, soyamelk....) 
...og fordel i koppene.




Teen er ferdig til servering :-)




Vi har nå prøvd både kumelk, kokosmelk og mandelmelk.
Med og uten honning...

Den perfekte te ved kaldt vær,
holder forkjølelsen unna
og ikke minst fantastisk når arthrosen-leddgikten lager ubehag ;-)



Du kan lese mer om Gurkemeie-Turmeric-Curkuma HER

På tide å lage en blanding ;-)

4 kommentarer:

  1. Denne téen er sterk og god og jeg er blitt glad i denne varianten som en kveldste i stedenfor chocolat chaud. Varm kakao.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har høsten kommet her 1.November,
      Allehegensdag, og det var 12 grader på mitt uoppvarmede kjøkken...

      Dagens prosjekt : Blande Te ;-)

      Slett
  2. Gammelt innlegg, men prøver meg fordet :-) Hvilken type melk er best til denne teen av de du har prøvd? Forsvinner noen av kryddernes gode egenskaper i møtet med varmt vann, evt hvis de når kokepunktet (i f.eks mat)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Krydder blir ofte brukt i uttrekk og kokes da i 10 minutter så de tror jeg ikke, honning derimot bør ikke varmes over 40 grader (tror jeg).

      Jeg har en melkeintoleranse så jeg unngår helmelk, forøvrig bør ikke melk helle varmes opp men drikkes rå...
      ...derfor buker jeg ofte havremelk, men er svak for den litt dyrere kokosmelk ;-) ...eller som regel drikker jeg den uten melk :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)