31. aug. 2012

Hvordan konservere Squash

Squash er en av grønnsakene som er lettest å få til her hos meg,
og med 20 planter fordelt på grønne og gule squash, blir det en del. 
Noen som forvokser seg da de er utrolig flinke til å gjemme seg og de vokser kjempefort. 

Tomater og aspargesbønner er kjempelett og konservere og ikke minst å bruke utover vinteren. 
Squash derimot er vanskelig å konservere på en 'apetittelig' måte hvis det er forståelig norsk...



Etter å ha prøvd nefrysning og saltlake fant jeg i år en supermetode ;-)

Vask og del squash'n opp i ønsket størrelse, kan være store biter.
 I rengjorte glass har du ca 1 ts salt i bunnen og deretter squasbitene, fyll opp nesten til kanten.
 Skru på lokket gjør ferdig alle glassene, sett de i en stor kjele og hell på vann, jeg måtte legge ett fat øverst så de ikke fløt opp, vannet skal dekke minst tre cm over glassene, kok opp og la småkoke i minst en time for små glass og to timer for mellomstore.

Vanninnholdet i squashn blir dratt ut av saltet og det gjør at bitene hoder seg faste og delikate istedet for det vassne greiene som jeg frøs ned og måtte rett i kokende vann eller varm panne.




I første omgang brukte jeg små glass og fint salt i bunnen av glasset : perfekt resultat !
Andre omgang brukte jeg større glass og grovt salt på toppen: misslykket !

Vi har selvfølgelig åpnet ett glass for å teste og jeg er kjempefornøyd med resultatet, 
biten kan sises som de er ;-)
Tilsett litt eddik og det er nesten som sylteagurk, kan brukes i gryte, supper, omeletter osv. :
 men ikke tilsett salt før etter å ha smakt det til, siden squash'n allerede er salt.


2 kommentarer:

  1. Hei, dette fikk jeg lyst til å prøve :-). Forstår jeg riktig at du ikke fyller vann på glassene. Bare squash og salt?
    mvh Live

    SvarSlett
  2. Helt riktig :-) Veldig snålt men squash'n inneholder så mye vann at når de er kokt varmebehandlet så dekker det bitene...

    Imidlertid så har jeg i år forstått at dette var en dårlig tolkning av melkesyregjæring, derfor anbefaler jeg å melkesyregjære squashn, Enda enklere og holder seg bedre, du finner oppskriften her på siden:
    http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2014/01/melkesyre-konservering.html
    eller ett eget innlegg om squash her:
    http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2014/07/konservering-revet-squash.html

    Du kan rive de opp eller skjære de i biter, litt uvanlig smak men veldig sunt hvis du deretter spiser de som de er, eller du kan koke-steke de som du vil :-)
    Uansett så er ikke squash det samme når de tines opp eller kommer fra ett glass enn fra jordet.
    Husk å tilsette krydder de er litt blasse i smak og trenger en oppkvikker,
    min favoritt er cumin, men jeg skal teste ingefær og hvitløk også, provenceurter osv må være bra.
    Videre kan du også lage blandinger av grønnsaker :-)

    Lykke til uansett hvilken metode du velger og kom gjerne tilbake med en liten raport :-)

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)