12. apr. 2013

Kaninavl og slakting

Kaninkjøtt har ikke vært lett å få tak i i Norge de siste 50 åra,

...nå er det fortsatt ikke lett,
 men ihvertfall mulig å få kjøpt det på mathallen i Oslo.
 Siste nytt fra Norge så hadde noen sett kanin på Meny..

 Kaninoppdrett en forsømt ressurs til matskapet,
lettvint og rimelig med ett ferdig produkt som er sunt og godt.

Da får vi starte kaninoppdrett selv, og nyte gleden av å ha foreldre kosedyr som får mange enda søtere småtasser til glede for hele familien, helt til de havner i gryta,
  gir plass til nye små pelsballer.

De er utrolig flinke til å formere seg, ikke vanskelige i matveien, 
lite plasskrevende og utrolig lette å slakte.



...mer om kaninoppdrett og slakting i bunnen av dette innlegget...

Ikke minst er de utrolig gode på kjøkkenbenken, magert, mørt og godt kjøtt.

Hvis dere nå fortsatt ikke får kaninkjøtt så bruk kylling til oppskriftene mine.

Kanin med Olivensaus



Kaninkjøtt er mørt kjøtt som ikke trenger lang koketid eller marinering, annet enn for å tilsette smak.
Det er derfor ikke nødvendig å planlegge lenge i forkant eller sette av hele helgen.

Har du en hel kanin deler du den opp i passende stykker, får du flere slakt samtidig kan det være lurt å fryse ned like stykker i ønsket antall, som f.eks. 4 lår, to ryggstykker etc. ...

Hvis dere nå fortsatt ikke får kaninkjøtt så bruk kylling til oppskriftene mine.

Her finner du oppskrift på Kanin med sjokolade og appelsinsaus.
Her finner du oppskrift på kanin i sennepsaus.
Her finner du oppskrift på Gresskar fylt med kaninkjøtt.

Alle oppskrifter med kanin finner dere HER.

...oppskrifter på paella med kanin kommer...

 Mitt Kaninoppdrett for 30 år siden i Norge og i dag i Frankrike...

Da jeg var ca 9-10  år begynte jeg med kaninoppdrett, bare elsker små nudelige kaninunger ! 
Hadde flere rasekaniner og greide og dra med meg foreldre på kaninutstilling, 
fikk noen rosetter osv kjempegøy! og lærerikt…


Nå formerer jo kaniner seg veldig fort og blir fort mange, man kan ikke belage seg på å selge store rasekaniner til andre oppdrettere eller som kosedyr og siden jeg allerede var lidenskapelig opptatt av å lage at, var det veldig naturlig å slakte dem, og med en pappa som (motvillig) slaktet, 
 mamma som solge slakt til venninder på jobben ;-) 

Og så ble det selvfølgelig noen med inn på kjøkkenbenken.
Så ble kaninstallen til hestestall… og det skulle ta nesten 30 år før jeg fikk anledning til å starte på’n igjen..

... nå i Frankrike hvor alle gamle på gårder med respekt for seg selv,
og andre har kaniner på lik linje med høner osv.

...mer om kaninoppdrett og slakting i bunnen av dette innlegget...



Så for snart ett år siden fikk jeg to kaninmammaer, Timidette og Penelope:


…noe minstejenta har mast lenge på, men mamma er litt vanskelig og prøver å prente inn at mamma kaninene kan få navn og koses med, men barna er til middag, ikke lett å forstå :-(
men helt nødvendig da 2 fort blir til flere.
Nå tok det litt tid å få tak i en hanne, litt for lang tid syntes damene så en natt gravde de seg under gjerdet (som jeg hadde lagt 20 cm ned i jorda…). Heldigvis fikk vi tak i dem, 
men den ene etter to døgn på frifot (de blir ville etter bare noen timer). 

Chantelle var på ferie og jeg var veldig lettet når jeg slapp å fortelle at de var blitt borte…

villkanin…

Etter 28 dager ble vi veldig storøyd, hun hadde laget seg ett kjempeflott hi i ett hjørne og det rørte på seg…






Vi klarte å ikke røre og etter ca 10 dager begynte små hoder å stikke frem, 
vi begynte da forsiktig å røre litt og ettervert løp de alle 8  rundt over alt (men ikke i luftegården…) 
De vokste og vokste men ingen fikk lov til å sette navn på dem, 
Jeg har av en eller annen grunn den reglen at mamma og pappadyrene får navn, de blir ikke spist etter lang og tro tjeneste mens de små forblir navnløse og havner i gryta…
...det er helt nødvendig for å kunne ha nye nøster…
Av litt mangel på plass og gode løsninger så lot jeg barna få bo hos mamma, litt for lenge…
 Når jeg skjønte det fant jeg kjapt en god løsning ;-) og to dager senere fikk Timidette 7 små til, 
denne gangen begynte vi å røre dem med en gang i håp om at de skulle bli litt mindre ville. Det ble 5 ganske tamme og 2 som tydeligvis er preget at villkaninblodet i seg, men det er de to søteste :-) 


2 var blitt til 17 og det var på tide å gjøre noe med det. Så da de var 6 mnd, valgte vi ut en hanne og en hunn (som nå kan få navn, kansje Lucky?), de 6 andre ble slaktet, kjapt, effektivt og i fryseren.


2 kg levendevekt og 1,1 kg slaktevekt :-) 


Kanin er lettere å slakte enn høner, ett slag bak ørene er nok.
Tøm blæra!
Deretter skjærer man ett hakk i skinnet på ryggen og man drar i hver sin retning, klipp av bena, skjær av hodet, som da er gjemt inne i skinnet. skjær forsiktig av endetarmsåningen uten å skjære istykker tarmer etc.
Ta ut innmaten, ta vare på lever og hjerte.

Som dere ser i en kommentar under fikk er det tips om denne metoden,
har ikke testet den ennå,
men ihvertfall ser dere hvordan man tømmer blæra, takk for kommentar ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=isKkiZYt8Tw

Klipp av bakbeina og du sitter igjen med ett rent slakt som du tar med inn på kjøkkenbenken.


Oppskrifter finner du her på bloggen og flere kommer.

Etter å ha laget rillettes av kaninkjøtt og andekjøtt, fant Chantelle ut at det var så utrolig godt at alle små kaninpuser heter nå Rillettes, og hun spiser gjerne kanin i alle mulige fasonger, men jeg har lovet å kalle det kylling, så vi spiser ofte kylling med ører ;-)

Jeg håper flere vil oppdage denne ressursen og begynne med kaniner, man trenger ikke større plass enn en vegg på huset, eller en garage/kjeller, altså har man hus og ikke leilighet, er det fullt mulig, 
de tåler fint å bo ute bare de er trekkfritt.
En kanin er forplantningsdyktig alerede fire mnd. gammel men bør bli minst 6 mnd. før det første kullet, 
og kan deretter fint ha 2-3 kull i året :-) Antall unger varierer fra 5-6 og oppover.

-hvis du setter hukaninen inn til hannen to ganger i løpet av et døgn, får du som regel flere unger...
De spiser med glede alt av brød og grønnsaksrester (ikke bare gulrøtter), er veldig glad i gress, 
 de trenger litt kvist å gnage på og høy som grovfor, helst lusernhøy, havre og bygg korn, eller gjerne mais. 

Før de slaktes må de gjærne får tørkede enebærkvister som visstnok gir god smak på kjøttet.
de må altså spise godt for å bli gode:




På sidene til Norges Kaninavlsforbund finner dere alt av opplysninger om foring og stell, adresser til alle lokalforeninger og alt man trenger å vite om kaninoppdrett, unntatt hvor man får kjøpt kjøtt, men jeg vil bli veldig overrasket om de ikke kan svare på det i hver enkelt lokalforening, så hvorfor ikke ta kontakt.


her er linken ihvertfall...

Det er en mengde kaninoppdrettere av rasekaniner i Norge (var medlem da jeg var 10-12 år gammel),
de driver mest med utstilling, men jeg tror ikke på at alle kaninunger i ett kull er gode nok til utstillinger,
da blir ihvertfall kvaliteten dårlig ;-)
Så hvis mange nok roper etter kaninkjøtt så vil de nok få øynene opp for å tjene litt ekstra på kaninene sine.
Kaninkjøtt er ypperlig slankemat, passer nå i januar... ...og resten av året ;-)

 Alle konstruktive kommentarer og spørsmål er velkomne.
Har du meninger om kaninoppdrett,
 og ikke minst hvordan man forklarer barn at kjæledyr er spiselig, 
skal vi vokse opp og bare spise sinte slemme okser, sure høner og griser som blir til svin...

Eller er det lov og glede seg med disse søte små,
 spise dem litt senere for å få nye søte små...




...man må spise godt for å bli god...

31 kommentarer:

  1. Kjempeflott blogg! Utrolig mye fine oppskrifter og temaer, Takk.
    Selv synes jeg kaninkjøtt er fantastisk godt, bare fått det 2 ganger, men egentlig aldri gjort noen forsøk på å skaffe det selv.
    Kaninavl og slakt er noe jeg vil sette meg mere inn i, men kan dessverre ikke gjøre det selv enda, da jeg bor i en bitteliten leilighet, midt i byen, uten noen slags hage av noe slag.
    Uansett, vil bare igjen si, Kjempeflott blogg, jeg kommer nok sitte noen timer å titte her idag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar, håper du får anledning til å begynne med kaniner en dag :-)

      Slett
  2. Som jeg skrev sist, jeg har vokst opp med kaniner i hagen . Mellom 1940-45 hadde vi 50 kaniner (maks) og pappa passet på t det ikke ble flere! vi spiste kaniner i alle fasonger hver søndag og holdt naboene mette. Vårt arbeide ( vi var små den gangen) var å finne mat til alle disse krypene. og det fant vi . Om sommeren sto de i burene i hagen. Gode minner (og mat opplevelser!).

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du har gode minner fra kaninavl :-)
      Synd det er blitt så sjeldent i dag.

      Slett
  3. Masse fine oppskrifter her:) Har selv kaninoppdrett (dvergkaniner) men jeg er som deg og slakter "overskuddet". Kaninkjøtt er godt og ikke minst veldig etisk kjøtt. I allefall de man lager selv. Man vet at maten har hatt et meget godt liv og en fin avslutning på livet. Og ikke minst er det kortreist mat, ca 5 meter fra kaninstall til fryser;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanin på menyen her i dag ;-)

      Takk for kommentar :-)

      Slett
  4. Hei
    Vi har overtatt 3 huer og en han av rasen belgisk som vi skal bruke til avl.
    Alle ungene skal slaktes og spises,for kjøttet er veldig godt.
    Du skriver at blæra må tømmes etter at du har tatt livet av de,jeg vet at urin ikke må komme i kontakt med kjøttet,men hvordan tømmer du den uten å skjære i den? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, takk for kommentar og spørsmål :-)

      Blæra tømmer jeg ved å holde kaninen mot bena mine og klemme den nedover magen før den flåes, da er det veldig liten sjangs for at man søler under flåinga...

      Lykke til :-)

      Slett
    2. Hei.

      Fant denne på youtube.. Tror nok den hjelper deg på vei.. :)

      http://www.youtube.com/watch?v=isKkiZYt8Tw

      Slett
  5. Hei!
    Jeg er fast leser av bloggen din og funnet mange gode oppskrifter som har blitt fast inventar på menyen vår.
    Finns det noe regler i forhold til slakting av kaniner? Dyrevelferd, at det gjøres på riktig måte? Må man ha noe godkjent område for å gjøre dette? Hvor strengt er det? Kunne godt ha tenkt meg å starte med avl av kaniner, men tenkte at det er ulovlig å slakte dyr selv (av en eller annen grunn)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og tusen takk for koselig kommentar :-)

      Så vidt jeg hvet er det ingen regler om kaninhold og slakting til eget forbruk, annet enn vanlige dyreholdregler. Hvis derimot det skal selges er det nok strenge regler til lokaler og kontroll av kjøtt og dyr. Det er derimot ikke lov til (?) å slakte større dyr som kuer, griser etc.
      så ikke så rart at du tenkte på det ;-) Lurt å undersøke litt i allefall, hos veterinæren vil jeg tro...

      Lykke til og kom gjerne med tilbakemeldinger :-)

      Slett
    2. Det er strenge reglar til husdyrhald og slakting, men for ein kompetent person er dei ikkje vanskeleg å fylgja. Er ein usikker kan ein kontakte landbruksavdelinga i kommunen eller mattilsynet, dei kan vera til stor hjelp. Om ein driv lovleg med husdyr er det tillatt å slakte til eige bruk, uavhengig av storleiken på dyret. Ei kanin har like store smerter som ein elefant om den vert avliva og slakta på feil vis. Slakting er ikkje noko ein prøver seg på utan kunnskap. Ta kontakt med ein organisasjon knytt til husdyret du vil slakte, og spør om kvar du kan få opplæring. Det er mange kurs rundt om kring.

      Byråkratisk er slakting av dyr er regulert av "Lov om dyrevelferd": (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97)

      "§ 12.Avliving
      Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvings- eller avlivingsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt. Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap. Etter at avliving er utført, skal det påses at dyret er dødt. Avliving i nødstilfelle skal i størst mulig grad skje i samsvar med første og andre ledd. Avliving av dyr skal ikke skje som et selvstendig underholdnings- eller konkurranseelement. Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til miljø, utstyr og håndtering i forbindelse med avliving av dyr. Kongen kan gjøre unntak fra bestemmelsene i andre ledd for andre dyr enn landdyr og sjøpattedyr."

      Slett
    3. Takk for innspill, anonym :-)

      Slett
  6. Kommentar kommet på mail (forkortet utgave), fra Ann:

    Hei.

    Jeg har den siste tiden gått enda mer inn for tradisjonskost og bearbeiding av egne ressurser på matfronten. I min søken etter info og lærdom om dette har jeg kommer over bloggen din og liker veldig godt det jeg leser! Godt beskrevet slik at det virker greit å følge dine eksempler :)

    Jeg har problemer med å svare på blogger for tiden så derfor denne mail.

    Vi har også lyst å få tak i kjøttkaniner. Disse går ute i store inhegninger om sommeren og vi har lyst å kunne bruke plassen til kjøttkaniner også. Vi tenker at det kunne være greit å starte med 2 hunner. Har tittet på kanin avlsforeningen og funnet ett par ulike steder som selger bl.a belgisk kjempe. Hvordan vet jeg om de selger kaniner for kjøttproduksjon? Tenker om de finner det støtende og ikke deler mitt syn om å ha kaninhold for å få kjøtt?! Jeg tenkte om vi kunne kjøpe drektige hunner og deretter beholde enten mammaene for nye kull og etterhvert noen døtre. Og så må vi kanskje ha en hannkanin selv, eller kan man få de parret? Håper du vil dele praktiske tips om oppstart? Vi tenkte at disse 2 hunnene kunne få hver sin hesteboks når hestene drar på beite i mai og føde ungene der. Hvor lenge bør de gå der i fred og ro før vi evt setter de ut på uteplass. Her har de da bur og utegård i tilknyttning med nedgravd revenetting. Det er kanskje problematisk å ha 2 hunner og alle ungene deres sammen på stort område? Bedre å dele av til mindre område hver seg? Og hva med ungene når de når kjønnsmoden alder? Vet ikke når man bør slakte de? Vi tenkte kanskje det greieste var at de ble født i mai og gikk over sommeren før vi slakter utpå høsten? Og deretter har videre avlshunner i stallen igjen?

    Blir veldig glad om du har tid til å svare litt så vi kan tenke videre på å komme igang med kjøttkaniner :)

    Mvh Ann

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, bare koselig med mail :-)

      Hadde vært kjempeflott å få til flere kaninoppdrett i Norge :-)

      Misunner deg sauekjøtt, men håper å få tilgang snart ...
      Speking og pølselaging er kjempegøy, er akkurat ferdig med spekepølsene fra i høst, kjempegode og skal gjentas til høsten igjen, hvis ikke nå på tampen før våren kommer...

      Kjempeflott hvis du har innhegninger ute med nedgravd netting, hvis de er store nok bør det gå bra å ha kaninene sammen, men noen kan være agressive. Mine er adskilt og en dag en hadde kommet seg inn til naboen var hun så full av sår at det gikk rett til slakt, men hun som angrep var halvt vill og ikke som tamkaniner flest...
      Vil tro det hjelper om de er sammen fra de er små og ikke minst har plass nok til å lage sitt eget område...
      ...når jeg var liten rømte kaninene mine og lagde unger og levde sammen ute uten problemer...
      Hvis de får første kullet inne i slutten av mars og deretter ute i slutten av mai og ett tredje i midten av August, kan du slakte i sept-nov og januar... Slik utnytter du innhegningen ute maks, husk at de vil grave seg tuneller, ellers trenger de ett område som er tørt og trekkfritt med halm til å lage kull i. Ett av mine første kull, ble født i minusgrader i ett utebur i tre, det gikk kjempefint, det viktige er at det er trekkfritt og telefritt.


      Eller du lar de få ungene i fred og ro hver for seg og setter alle ungene sammen ute, de kan klare seg alene fra 4 uker, men husk at de blir kjønnsmodne i 4 mnd alderen: må skille hann og hunner, en gang jeg skilte de sent fra moren, de hadde god plass og jeg maglet bur... ...ble det ett nytt uplanlagt kull...

      Jeg drømmer selv om en stor utegår med alle sammen i skjønn forening men det mest praktiske er nok egne mindre til avl og deretter en stor til slaktekaniner fordelt på hanner og hunner...

      Å kjøpe to drektige hunner er en god ide og eventuelt samtidig kjøpe en ung hanne av en annen rase eller ihvertfall andre linjer. Siden det ikke er til utstilling ville jeg blandet raser, morsomt med farger og de blir sunnere siden de ikke er i slekt.
      Ta vare på mødrene og en hunne for hvert kull, bytt ut hunnene etter to år. Sats på 2-3 kull i året...
      Hvis de blir for fete så tar de seg ikke lenger, mine første sluttet å gi unger etter 1 1/2 år, men de ble enormt fete...
      Tror de fleste som avler kaniner 'til utstilling' også slakter, de kan da ikke alle være utstillingskvalitet :-)
      Hvis du har plass ville jeg hatt egen hannkanin for å unngå mulig overførsel av sykdommer og sette i karantene noen uker når du kjøper nye... Her hvor jeg bor er sykdommer ett problem (mistet akkurat 6 kaniner :-( ) men har ikke hørt så mye om det i Norge hvor klimaet er kaldere, spør deg frem.

      Ved valg av rase ville jeg valgt mellomstore raser, ikke belgisk kjempe de tar lenger tid før de blir store og sies å være mindre fine i kjøttet... (godt mulig det er feil)... Jeg hadde californiens i Norge, hvit lankanin er populært som kjøttrase, men du har også Fransk vedder (mye brukt her samt fransk landkanin) en voksen vekt på 4-5 kg er bra. Ungene slaktes ved 2 - 2,5 kg og gir 1-1,5 kg kjøtt...

      Jeg skriver som jeg skravler så hvet ikke om jeg fikk med meg alle spørsmålene ;-) men det er bare å spørre igjen, og kanskje jeg skal vurdere å skrive ett innlegg om oppdrett ???


      Ønsker deg masse lykke til og håper du kommer tilbake med en fortsettelse :-)

      MVH Hege

      Slett
    2. Tusen takk for mail! Og gode svar å tenke videre på :)

      Jeg syns det er spennede og viktig at dette med kjøttproduksjon kan komme fram på en god måte. Altfor ofte kommer det negative fram og de som vil dyrene vel (dyrevernere) 'roper høyest' og sånn jeg ser det så snakker vi egentlig samme sak. Jeg er opptatt av dyrevelferd og at dyrene skal ha ett godt og naturlig liv med den adferd de trenger for å trives. Jeg kunne aldri satt kaniner i små bur og latt labbesår osv kommet som en konsekvens av slik behandling. Samtidig som det er naturlig for oss å ta godt vare på dyrene våre, fore de riktig (som annen produksjon i landbruket vi er vant med er det jo ikke noe mål om få feite dyr, men sunne dyr ;)) så er det helt naturlig å kunne slakte de og utnytte hele dyret etterpå. Men det er klart vi får litt skjeve blikk innimellom ;) jeg tror mye bygger på missforståelser og at det dessverre enda er noen steder kaniner og andre produksjonsdyr ikke har det så godt. Og det er jo synd, det syns jo vi som tradisjonelle bønder også ;)

      Det hadde vært kjempefint om du skriver mer om hold av kanin, gjerne detaljer om valg av rase, dette med avl og hold av hanner og hunner og annet man må tenke på som nybakt kanineiere for dette formålet ;)



      Bruk gjerne mailen min og svaret videre, jeg gleder meg til enda mer god info om kaninhold :)

      Mvh Ann

      Slett
  7. Støtter Ann, men om oppstart, oppdrett og hold.

    Jeg var så griseheldig å få tilslaget på et lite småbruk igår med 130 mål totalt, 40 mål tun og tenkte å starte med høner og kaniner. Selvberging, kortreist god mat og morro for ungene er motivasjonen.

    Tenkte å lage en innhengning som dekker både permanent eng og litt småskog på mellom 2 og 300m2 så de får godt med plass. Regner med 50 stk på dette området ikke er noe problem? Blir jo også billig med mat da de kanskje ikke trenger så mye tilleggsfor/pellets?

    Ser du skriver om raser, kan man ha for eks 2 hvite landkanin og 2 fransk vedder (damer som skal føde), men bare en hann? De parrer seg uansett rase?

    Oh, som jeg gleder meg! :) Flott blogg forresten, kommer til å bli mye brukt i sommer og høst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselig kommentar og link (høyere opp) har satt den inn i innlegget, har jo ikke prøvd den måten å tømme den på men den viser jo fint hvordan man tømmer blæra, og jeg skal prøve ved første anledning :-)

      Det var litt av ett drømmeprosjekt du har, ønsker deg masse lykke til !!!

      Ikke noe problem med å blande raser, jeg mener det er veldig sunt å blande de fordi man utvider genpolene og reduserer sykdommer.
      Som min tamkanin som parret seg med en villkanin, sunne friske avkom, dog veldig ville :-)

      Det eneste du må være klar over er at kaniner som lever 'vilt' ute blir ville, de hopper også høyt hvis de har panikk og vil ut, det er derfor lurt og tenke ut en måte å fange de inn på, f.eks. ved foring...

      Når jeg var liten og kaninene mine rømte, lagde de unger i hukter og bulter og det som var ekstra gøy var alle fargevariantene som kom frem.
      Jeg telte over 30 før de begynte å flytte lenger vekk, men så lenge det er inngjerdet går det jo bra, litt krangling er normalt og det ser jeg jo her hos villkaninene på våren.
      De graver veldig dype tunneler så lurt å lage grøfter på over to meter med hønsenetting helt ned og deretter fylle etter med jord.
      Det er også viktig å bytte ut hannkanin ofte, hvis du regner med å beholde huer for å unngå innavl, de tåler fint en generasjon men 2-3 kan det komme problemer, som dødfødte etc.

      Høner er også koselige dyr :-)

      Lykke til med ny gård og drømmeprosjekt !

      Slett
  8. Ny kommentar fra Ann K i en annen post så limer inn og svarer her :-)

    Det er jeg som sendte deg mail om kjøttkaninhold for en stund tilbake (endelig fått til å skrive via google igjen!) og jeg gleder meg til du vil fortelle mer om hold av kaniner. Vi får ei drektig hunne til uka og vi er spente på vårt første kull!! Blir spennende :) om du har tid og lyst vil jeg gjerne lese mer om hvordan du steller/forer osv i tiden før fldsel og rett etter samt tiden mammaen gir melk? Hvordan legger du tilrette for redebygging osv? Vår skal gå fritt i ett stort rom så hun må kanskje få kasse til å lage rede i?

    :) Ann K

    Hei, så koselig :-)

    Jeg er på flyttefot om dagen og må reusere til en kanin (eller to...) noen mnd. det er ikke gøy... av samme grunn har jeg ikke fått jobbet med ett innlegg om kaninoppdrett, men det kommer !

    Imellomtiden svarer jeg gjerne på spørsmål...

    Når det gjelder foring så forer jeg likt hele tiden: dvs Fri tilgang på Lusern høy (alfaalfa) det er som kløver og rikere på næringsstoffer ellers har de fri tilgang på korn som bygg-havre og eventuelt mais (kommer litt ann på hva jeg har). kløver og løvetann og andre spiselige grønne goder fra haven, men husk at de må vennes til det en neve så to never osv. De elsker å gnage kvister, men de må også være spiselige, jeg gir eik her i Norge ga jeg seljekvister, Piltre og bjerk er spiselig for mennesker så vil tro det blir likt for kaninene...
    Jeg gir salat og annet skrell og rask fa kjøkkenet er litt forsiktig men tror egentlig de som andre dyr ikke spiser noe som ikke er bra for dem...

    Når det gjelder rede trenger hun masse halm og strå resten ordner hun selv, men det er bare lurt med en kasse, liker hun den så bruker hun den og hvis ikke gjør det ikke noe...

    Det er veldig viktig at hun blir konfortabel med rommet sitt og ikke skremt, særlig siden hun kommer drektig til ett nytt sted, hvis hun er veldig godt tilvendt mennesker er det sikkert greit , men uansettt hver veldig rolige når dere går dit... Be ungene ta med en bok å lese sammen med henne og ikke ti kamerater som bar vil kikke, hvis du skjønner hva jeg mener, 100 % ro før og etter fødsel!!! Ikke gjør rent og ikke rør det hun lager til, noen lager rede nesten samtidig med att de føder og andre litt før, ike rør før dere ser at det rører seg og hun godtar det... Etter en-to uker kan dere begynne å kikke i rede så lenge hun godtar det... og etter to uker kan de koses med og deretter håndteres mer og mer, fra to uker bør de ha mye menskekontakt for å bli tamme, særlig hvis dere skal beholde noen hunner til videre avl...

    Hva slags kanin ble det ?
    -et lite bilde , eventuelt på facebooksiden min ?

    Lykke til og kos dere :-)

    SvarSlett
  9. hei. jeg er en kar som er veldig intressert i å starte oppdrett av kaniner for egen produsert godt kjøtt.
    leste en del om kanin og slakt på bloggen din. men jeg lurte på noen små ting jeg ikke fikk helt svar på. det sto at du lot det enn kullet være for lenge med moren hvor lenge er for lenge?
    også lurte jeg litt på hvor stort bur dere bruker til kanin mor med kull?
    og hvor store bur dere bruker til små kaninen (som blir slaktet i 6 månders tiden).
    kan små kanine av samme kjønn gå sammen til 6 månder har gått eller går det gale?

    jeg har selv skaffet meg 4 små kaninen ikke for kjøtt produksjon men bare for å få litt erfaring med håndtering av kanin og stell. hadde satt veldig pris på svar.

    med venlig hilsen Thomas Narvesen (en framtidig kanin oppdretter)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Thomas og tusen takk for kommentar :-)

      ...beklager litt sent svar...

      4 mnd er for lenge, de blir kjønnsmodne i den alderen, av samme grunn må slaktekaninene skilles etter kjønn i samme alder eller litt før, men det er ikke lett å se forskjell tidligere...

      Jeg har hatt ca 1 kvadratmeter store bur, til både avlshunner og slaktekaniner ca 4-5 i hvert bur eller en hunn med unger.
      Burene kan godt være noe mindre til avlskaniner.

      Ofte blir størrelsen begrenset av det du har tilgjenglig av plass og materialer.

      Mine store bur var litt kronglete å komme inn i for å gjøre rent, såå jeg anbefaler å planlegge nøye hvis du bygger helt nytt og har mulighet.
      Det enkleste er at de er litt i høyde, du kan ha 2-3 bur i høyden mot en vegg og at du fra døren lettvint kan gjøre rent hele buret og ta tak i kaninene...
      Eller hvis de er på bakken/gulvet at du kan gå oppreist inne i buret.

      Håper svarene er til hjelp, og kom gjerne tilbake med dine erfaringer og/eller fler spørsmål :-) Lykke til som kaninoppdretter !

      Slett
  10. Fun blogg. Er det noen raser framfor andre som egner seg til mat, eller blir det hipp som happ? :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for det :-)

      Det blir hipp som happ, mellomstore raser er de mest vanlige og gir fin slaktstørrelse. De små er små og de store vokser saktere. I norge er avl med hvit landkanin mest vanlig til slakt, når jeg var liten hadde jeg Californian og blanding av foskjellige raser. I frankrike er det en mellomstor rase som er brun ikke sikker på navnet da folk ikke er så opptatt av det her på bondelandet. Sjekk mellomstore raser og velg de du liker, bland gjerne raser hvis det ikke er for utstillig og avl for salg av livdyr med stamtavler Lykke til :-)

      Slett
  11. Hei! Jeg skal nå ha mitt andre kull av fransk vedder, og nå vuderer vi å slakte han far sjøl. Han er nå 1 1/2 år gammel. Er kjøttet på en voksen hann også godt? sånn typisk av værsau sjeldent blir til godt kjøtt? Veldig dumt å gå igjennom hele prosessen så er ikke kjøttet bra slik som på hunn kaninen eller yngre unger ? mvh Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)
      Det kan jeg ikke svare sikkert på, jeg synes ikke 1 1/2 år er veldig gammelt, jeg har slaktet gamle hukaniner og det var helt greit, men lager som regel en grytevariant av større dyr og da kommer smaken mindre frem enn hvis man griller (steker) kjøttet alene.

      Du får prøve å si hvordan det var

      mvh Hege

      Slett
  12. Perværst og hjerterått.

    SvarSlett
  13. Hei.
    Lurte på to ting hvilken kaninrase er best til kjøttproduksjon og hvor gammel må de være før de er slakteferdig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)

      De mellomstore rasene er mest populære til kjøttproduksjon, I Norge mener jeg det er hvit landkanin som brukes, men du har også Calefornian som har samme størrelse. Her i Frankrike er det den du ser på bildene mine, vet ikke om det er en egen rase men i størrelse er den litt mindre enn hvit landkanin...
      Personlig ville jeg blandet raser til kjøttproduksjon da det som oftest gir sunne sterke dyr og en fin blanding av farger :-)

      I kjøttproduksjon i stor skala blir de slaktet (tror jeg) ved 4 måneders alder når de blir kjønnsmodne, de vokser raskt til denne alderen og det er mindre problemer ved å skille dem, slaktevekt ca 1 - 1,2 kg. Det er viktig å nevne at disse er foret opp på kraftfor og ofte vokser raskere enn de du har på hobbybasis. Hjemmeoppdrett til eget bruk er 6 måneders alder mer relativt.

      Lykke til !

      mvh Hege

      Slett
  14. Jeg har hørt at de er veldig glad I kaffegrut og at det gjør kjøttet veldig godt.. Har du noe ärfaring der?

    SvarSlett
  15. hvor får man kjøpt kaniner til oppdrett ? for nettopp til slakt ?

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)