26. apr. 2013

Brioche med Appelsinblomst

Brioche er utrolig populært i Frankrike, selvom de ikke hvet hva hveteboller er og det helt sikkert ikke er godt, er det nå egentlig en brioche ;-)

Hver vår er det en innsamlingskampanje, kalt Hirondelles, dvs 'Svalene', som består i å selge Brioche -laget av handicappede til innsamling for handicappede.

I denne briochen og de fleste andre som er i salg er det en smaksessens av appelsinblomster, og hvis det er noe jeg ikke liker er det netopp det, gleder meg forøvrig en dag til å kunne prøve ferske appelsinblomster, det er ikke mulig at de kan smake/lukte sååå ille...



Jeg lager brioche med vanlig bolledeig, hvor jeg bruker vann istedetfor melk.

Brioche


250 g hvetemel
1 klype salt
1 dl sukker
1/2 pk gjær
50 g smør
1 egg
1 ss appelsinblomstessens
litt varmt vann

Lag gjærdeig på vanlig måte, 
jeg smelter smøret og har i egget før jeg fyller på med vann til 2 dl.
Tilsett mer mel hvis nødvendig.

Heves i ca 20 minutter, formes til en stor bolle eller flere små.
Etterheves til dobbel str. ca 30 minutter.
pensles med egg hvis du ønsker en blank mørk overflate, 
bare eggehvitte gir litt lysere overflate.

Stekes på 220 grader,
 i 20 minutter for en stor rund bolle i form eller 8-10 minutter for små boller.



En stor bolle som ungdommen hadde moro med ;-)


Små boller blir fine porsjonsstykker...
Disse er stekt i muffinsformer, men det er selvfølgelig ikke nødvendig.
Oppskriften gir 6 boller.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)