20. apr. 2013

Lunsjsalat

Her er salaten jeg serverte til lunsj, 
en dag jeg ville at ungdommen i huset fikk krefter nok til å hjelpe meg ute i hagen ;-)

Proppfull av sunne godsaker fra markedet og i fra hagen.

Ingredienser:

 
Salat
Agurk
Tomater
Løk
Kålrot
Gulrot
Persille





I hagen fant jeg tusenfryd (blader og blomster), agurkurt (blader og blomster), groblad (blader og knopper), selleri fra kjøkkenhagen, syreblader og vassarve.


Både vill og temmet salat fikk seg en god vask, resten av grønnsakene ble også skylt.


Salaten ble revet i mindre biter, resten av grønnsakene skjært i terninger.


 De ville vekstene fikk stort sett beholde formen, bortsett fra syrebladene som er litt stor.


 Alt blandes og serveres med en supergod dressing-vinaigrette (for at de ikke skal se ugresset ;-)

1 ss sennep
1 ss eddik
1/2 ss sukker/honning
3 ss olivenolje
1 hvitløkfedd
salt og pepper


For å få en idee om hvor mye av de fem om dagen vi fikk i oss veide jeg hver porsjon, 
det ble 250-300 gram på hver, altså 3 porsjoner grønt til lunsj. 
Kjempegod salat som anbefales, snart kommer det oppskrift på energisalat, 
altså enda mer energi til å jobbe i hagen i helgen ;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)