12. apr. 2013

Kaninfrikasse

Fryseren er full av 'kaniner', kjøtt som jeg hvet har vokst opp under gode forhold, slaktet på en human måte... ja mer er det vil ikke å si, hjemmeprodusert er best...

HER kan du lese om vårt kaninoppdrett og slakting av kaniner



 Inspirert av boken Mattradisjoner fra Akershus,
skrevet av innsamlede oppskrifter fra medlemmene i Akershus Bygdekvinnelag,
 har jeg lagt til Frikasse under kaninoppskriftene mine ;-)

...som vanlig hadde jeg ikke alle de orginale ingrediensene,
så de setter jeg i parentes...

Forøvrig er slike oppskrifter til å foandres etter sesong og tilgang på råvarer.

Kaninfrikasse


5-6 personer

1 kanin

Marinade
1 flaske øl
vann
2 løk
pepperkorn


Hvit Saus
45 g smør
45 g mel
Kraft
2 dl fløte
salt og pepper
3 ss hakket persille

Tilbehør
500 g Asparges
(300 g gulrøtter, 200 g selleri)
3 dl ris 




Du kan fritt bruke andre grønnsaker som tilbehør, f.eks. gulrot og kål er vanlig.
Likeledes må du gjerne ha litt gulrot og selleri i marinaden.
Det er også fullt mulig å bruke maizenna istedetfor hvetemel.

Skjær kaninen i passe serveringsstykker og legg i marinaden, tilsett vann så det akkurat dekker kjøttet.
Du kan godt la den ligge over natten, eller det som passer deg best, kaninkjøtt er mørt kjøtt og trenger derfor ikke å marineres for å bli mør. Har du ikke tid kan du gå rett til neste etappe ;-)

Kok opp marinaden med kaninkjøttet, skum godt når det beynner å koke.
La deretter småkoke/trekke i 1-2 timer.

Ta opp kaninkjøttet og legg til side.

Sil kraften og kok grønnsakene møre i kraften.

Ta ut grønnsakene og legg de til side.

Lag hvit saus av kraften, tilsett fløten og persillen til slutt.

Hvit grunnsaus lager du slik:
Smelt smøret og rør inn melet, det skal bli ordentlig varmt og frese litt men ikke brunt.


Tilsett veske litt og litt mens du rører, det aller beste er å ha kokende veske, og denne kraften hvar jo nykokt, ellers anbefaler jeg å koke opp vesken først, enten det er melk, vann eller kraft.
Dette i tilegg til at du tilsetter litt og litt gjør at sausen tykner.


Ha fløten i tilslutt, den behøver ikke å kokes opp, smak til med salt og pepper,
saus kokt på mel bør koke ca 10 minutter for å få vekk melsmaken, husk å røre.


Jeg kokte deretter risen i den resterende kraften.

Ha kaninkjøttet og grønnsakene tilbake i sausen, tilsett persille og varm opp rett før servering.




(ta gjærne bort bena, ihvertfall hvis noen ikke spiser kanin,
 men foretrekker høne med ører, som min minstemann ;-)







Bon Appétit !







2 kommentarer:

  1. Skal forsøke denne. jeg har jo spist kaninfrikasse hele krigen (1940-45)

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)