16. apr. 2013

Røykeovn

Lenge før jul fikk jeg pakke fra norge i posten;
og i den var det en 'liten' røykeovn som jeg hadde ønsket meg veldig lenge
(liker å prøve alle former for matlaging)
... så takk til mormor som skjønte hva hun måtte gjøre ;-) .

Nå må jeg si at jeg har aldri kjøpt noe med så liten bruksanvisning,
så den ble stående vel og lenge før jeg turte å gi meg ut på å prøve,
delvis fordi jeg ikke fikk kjøpt riktig spon og ikke akkurat vil bruke restene fra vedsaginga :-) .

Til jul kom det spon... og da kunne vi endelig prøve ut det med å røyke mat...

Først ute ble en laksefilet, det sto og helst salte fisken over natten, så det ble gjordt.



Røykeovnene ble satt  sammen,
vi bestemte å bruke gassblussen på ovnen siden vi ikke hadde rødsprit, det var for kaldt ute...

Det fungerte kjempefint, men pass på at den er ren ellers brenner flekkene seg ordentlig fast.

Vi blandet det kjøpte sponet med rosmarin, satte ovnen over blussen og tente på.

  15 min. og vi slo av gassen, i mellomtiden ble det veldig mye røyk 
(kanskje derfor det skal gjøres ute ;-) ) deretter lot vi den stå litt før vi åpnet opp. 



Så til smaken: kjempegodt!!
... men litt for mye salt, det holder nok fint å salte kjøttet 1-2 timer.
Vi gleder oss til neste røykt fisk !
Deretter kom turen til andebryst.

 Rut opp fettsiden, ha på salt, pepper og evnt urter.



 Andebryst er ganske tykt og med mye fett,
 som ikke er godt med mindre det er ordentlig stekt.

Løsningen ble derfor og steke fettsiden i 10 min for deretter å røyke.


 Resten ble gjordt likt som med laksen,
+ at jeg dekket hele saken med folie og slapp ett røyklagt kjøkken ;-) 

ventet 5 min med å åpne, og åpnet under kjøkkenvifta pga røyken!

Perfekt stekt og kjempegod !




 Anbefaler alle å prøve !

- har du ikke røykeovn, kan du bruke en gammel gryte ;-)

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Morsom liten ovn du har der og sikkert til utebruk. Sånn vil jeg ha som barnebarna sier :-). Hva er navnet på den ?.
    Forresten, veldig fin side du har her.
    Anders Rutledal (anrut@online.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig kommentar :-)

      Beklager litt sent svar...
      Ovnen var en gave fra Norge, så jeg husker ikke helt sikkert, men tror den het Abu og ble kjøpt på CoOp, men den selges helt sikkert på XXL, som visstnok alle i Norge hvet hva er (men ikke jeg)...
      Den er ikke stor, som en liten grillog er nok til utebruk, da den blir veldig varm under (jeg prøvde den inne men oppå stekeovnen med gassbluss) eller hvorfor ikke i peisen ;-)
      -tror jeg har sett dem annonsert for ca 500,-nok for noen år siden...
      -søk på jakt og fiske ;-)

      Har forøvrig sett en veldig billig versjon, men bitteliten hvor man bruker en jernkjele (billig hvis man har en gammel kjele) varmer den opp og tenner opp i bunnen, legger maten oppå en rist over flammene og setter på lokk. Har ikke testet dette, men er kanskje hvert ett forsøk.

      Sender deg svar på email så jeg er sikker på at du får svar ;-)

      Ha en fin dag og lykke til med røykeovn :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)