26. nov. 2017

Step 13 I Siste liten

Adrenalinet øker for nå er det siste innspurt, og om litt blir det helt klart om du har tent på alt. Ikke fortvil det er alltid noe smårusk, det viktigste er at det fra gjestenes synspunkt er et koselig og flott arrangement.

Du har laget lister og timeplan så det er bare å sette igang, med eller uten hjelp så vet alle hva de skal gjøre og når, faktisk så kan rekefølgen være viktig.





Dekorering er det som sagt fint om du kan gjøre unna i god tid føre, eventuelt hvis du har cateringfirma og severingshjelp kan det gjøres samme dag. Hvis du setter sammen en buffet har du jobb hele dagen. Planlegg hvor og når alt skal gjøres og settes på plass. Husk at f.eks sjømat trenger å være kaldt og ikke kan stå fremme i timesvis, mens salt kjøtt og grønnsaker tåler litt mer. Pynt kan fort bli litt 'daff' f.eks. blomster. Annen pynt kan ta farge f.eks. pynt på rødbeter eller pynt av rødbeter. Dandering av fat kan ta tid, prøv å beregne omtrent til vær og sett opp farten hvis du ser at tiden renner bort. Det er lurt å forberede pynt ved å skjære opp, dele opp, legge i bokser. Du kan printe ut bilder og skrive forklaring hvis du har hjelp, du kan også be hjelperne gjøre som de vil utifra det du har med.

Sett av en time til slutt eller beregn å komme en time tidligere for å sjekke alt som sjekkes kan. Plassering av bestikk og glass, pynt på buffet og ellers, vel alt som er aktuelt.

Ikke glem viktige ting som:
- sanitetsforhold: rent? nok toalettpapir? håndkler? vaskemidler?
- garderobe, nok plass? kleshengere?
- oppvarming, nedkjøling...
- Buffet: salt, pepper? sennep, ketchup? olje, eddik?
- Serveringsbestikk, estra servietter
- tenne lys, telys, ekstra telys



Til syvende og sist er det beste rådet mitt: ikke glem at du er den eneste som har hele planen klart for deg, hvis du har glemt en detalj er det ingen som ser det før eventuelt du gjør dem klar over feilen. Derfor skal du aldri svare på en kompliment om hvor flott alt er, med 'takk, men faktisk har jeg glemt å ...' Ingen som har vondt av det de ikke vet. Skulle noen si noe så uhøflig som at 'du burde ha tenkt på...' så prøv heller å gi en god grunn for at du ikke har gjort det. Ikke tid, pga sikkerhet, pris, ikke levert e.l.

Uansett vær stolt av deg selv lær av feil, og også av det som er vellykket,

Lykke til!



Step 1 : Lag en oversikt HER
Step 2 : Valg av sted/lokale HER
Step 3 : Program/Agenda HER
Step 4 : Gjester, invitasjon HER
Step 5 : Budsjett HER
Step 6 : Sosiale mediaer HER
Step 7 : Utstyr HER
Step 8 : Musikk og underholdning HER
Step 9 : Dekorering HER
Step 10 : Mat og Servering HER
Step 11 : Planlegging av retter og mengder HER
Step 12 : Lister og tidsskjema HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)