30. apr. 2013

Kjøkkenhagen Min, siste halvdel av April 2013

...det regner og det regner ...

...il pleut et il pleut...

Det var akkurat tørt og varmt en uke, da fikk jeg gjordt en hel masse, men nå er det kaldt og regn igjen...

Heldigvis er det ikke alt som må vente til det blir varmt...

Litt gode nyheter: Reddikene er store :-)



Gulrøttene som vokser innimellom begynner å komme seg også.


Frøene som ble sådd 9. april spirer for fullt, de håper på plass ute ;-)


Det var mais og agurk...


Forskjellige gresskar, gule og grønne squash...


Grønne aspargesbønner...


Solsikker til å støtte opp for tomatplanter...


Sukkererter, er jo nesten for sent uansett men jeg får se om de finnes en litt skyggefull plass, kanskje sammen med potetene ???

Basilikum, vokser alltid veldig villig...
Kruspersille, gressløk osv er mye tregere og vanskligere...








I midten av April begynte vi (jeg og ungdommen) å fylle opp jord til poteter,
i fjor ble det i plastsekker (se evntuelt fjorårets hageinnlegg),
 i år lagde jeg ett opphøyd langt bedd inntil en vegg...



Det fine er at poteter trenger mye plass langt nede jorda, det er derfor mye plass over jorda før potetbladene blir for store.
Jeg har da utnyttet bedded til å plante salat og rødbet, samt at jeg har sådd gulrot, reddiker og spinat.
Spinat er sjelden jeg får til, men må jo prøve...


Her titter reddikene opp ihvertfall, de trenger ikke mange dagene...


En uke senere har vi forlenget beddet noen meter...
...det er mange trillebårlass med jord...
Her ble det plantet 10 kålplanter: brokkoli, grønnkål og rødkål...


Nå i slutten av April ca 2 uker etter første potetsetting begynner de å kikke opp fra jorda :-)




Da kan jeg også plante andre ting innimellom potetene og det liker jeg :-)
...dessuten er det vanskligere for uønskede innsekter og finne byttene sine, de blir surrete hihi

Jeg har også en dårlig nyhet, alle tomatplantene mine som jeg har sådd har gått dukken,
tror de har blitt spist på, uansett var de stakkarslig små, så det blir å kjøpe i år...

Har allerede kjøpt inn to samlepakker med forskjellige cherrytomater og gamle tomatsorter,
 det blir spennende :-)


Jeg har jo også kjøpt og plantet ti tomatplanter i drivhuset som trives godt,
 etter at bilde ble tatt har jeg også lukt litt, det er mye grønt som trives i drivhuset...



...men først må jeg klare å få bukt med jorda i grønnsakshagen min og det er lettere sagt enn gjordt...

Først var jeg veldig heldig og fikk hjelp av en stor grønn herremann :-)


Deretter var han også så snill å kjørte opp 5 store skuffer med kompostjord,
 som hestene ga bort ;-)

Men så kom sola og tørket jorda til betong, s
å når 'jeg' etter noen timer endelig greide å starte den over 20 år gamle jordfreseren,
 så klarte den ikke å knuse en eneste klump :-(

Da trenger vi regn igjen, og det kom jammen med en gang regn, regn og bare 8 grader...
...så hvis det noen gang stopper å regne igjen,
 håper jeg på at Mai byr på nye sjangser i kjøkkenhagen...

I takrennene spirer det godt, tydelig at slike salatplanter liker regn :-)


I mangel av arbeid i hagen 'vel omtrent det',
 så har vi laget terrasse med jordbærbedd og fylt blomsterpottene med jordbær, 
lurte jo på blomster, men jordbær er da så godt ;-)




Neste oppdatering, med forhåpentligvis masse nytt i midten av Mai,
Mai du skjønne, milde....



I mellomtiden får dere nyte noen ferske Aprilbilder :-)

Aprikosfrukter og epleblomster...


Jordbæra i full blomst...


Syrinbuskene blomstrer, og det lukter sååå godt :-)


Sopp i hagen på denne årstiden er jo helt snålt, 
men heldigvis er de spiselige :-)
- dere fikk vel med dere soppomeletten på bloggen ?


Et litt større epletre...


Buksiarosen blomstrer, en herlig roseart som ikke stikker...


Vinrankene har fått blader...


Tamariks, kan også vokse vilt her i syd, vakker men ikke spiselig...


Jeg har mengder av ringblomster, de sprer seg jo helt av seg selv ;-)
Nå skal jeg plukke og tørke kronblader, de kan brukes tørre for å tilsette litt farge og smak i f.eks. ris...
Hvis man klarer og lage krem av den er den god mot å forebygge arr...
Bladene kan forøvrig brukes i salat :-)


Artisjokkplante som jeg har i blomsterbeddet, 
da jeg synes de er veldig dekorative, blomstene er helt fantastiske...


Til slutt så er det solbær og ripsbuskene de har virkelig fått fart på seg :-) 


...og helt til slutt min herlige hagekopp fra mamma:



Vi sees snart igjen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)