6. apr. 2013

Lever med bacon

Spis lever det er godt !!! 

Hvorfor vrir alle på nesen av lever og innmat det er jo såååå godt !
...og visstnok sundt ;-) 

Hos oss er det oftere og oftere, det er veldig rimelig å kjøpe også kommer det jo mye via jakta :-) 

I fare for at det ikke skal bli godt/spist har jeg enten laget den med fløte eller smør/persille/hvitløk, 
to måter og lage den på som ikke slår feil...

Men så må jeg altså prøve litt nye måter så etter å ha lett på nettet,
 byttet ut de ingrediensene som jeg ikke hadde,
 lagt til de jeg synes manglet ble dette dagens oppskrift ,
 den kan absolutt anbefales, spesielt med små barn som elsker tomatsaus...


Til 4 personer brukte jeg:

ca 300 gram lever+olje til steking
100 gram bacon i biter 
 2 små løk
 2 hvitløkfedd
1 grønn paprika
 1 ss mel 
3 dl tomatsaus 
 1-2 dl vann,
min persille/sitron blanding
 soyasaus
 pepper og en dash portvin (sherry)...
Skjær leveren i små terninger (ihvertfall hvis det ikke er alles favoritt).
Brun bitene i varm panne med baconet, deretter tilsettes løk,hvitløk og paprika.


Når det er passe stekt (1-2 min) har du i mel,
rør godt rundt og ha i tomatsaus/vann, blandes godt.
Resten av smakene has i (soyasaus er istedet for saltet ;-) )
Kok videre i ca 5 minutter.


 Serveres med godt brød til som i Frankrike eller  eventuelt med ris ...


Bon Appétit ! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)