4. apr. 2013

Hjemmelaget Lakseburger



Barna vil ha McDo'mat...

...den går ikke men vi kan jo spise hamburgere...



Hamburgerbrød:

5 dl grov melblanding
5 dl fint hvetemel
 gjær
1 ts salt
 1 ss sukker
3,5 dl væske
0,5 dl olje

Se HER for hvordan du lager gjærdeig.

La kjøkkenmaskinen kna deigen i minst 10 min
(jo lenger den blir knadd jo seigere blir den)
Heves til dobbel str. og formes til hamburgerbrød...
...smøres eventuelt med litt vispet egg og strøs med sesamfrø.


Stekes på 220 grader (ca 10-15 min).
Deigen er nok til ca 10 hamburgerbrød og  kan selvfølgelig brukes til pizza, rundstykker, brød, baguette etc.

Laksehamburgere:

Til 5 hamburgere brukte jeg:
  750 g laks
som ble hakket i kjøkkenmaskin med :
litt salt, pepper og ferske urter (f.eks. persille, gressløk)


Deretter stekte jeg de i litt olje på middels varme til de var pent stekt på begge sider.

Hvitløksaus:

3 dl crème fraîche
 4 hvitløksbåter
 1/4 ts salt
 1/2 ts pepper 
2 ss persille
2 ss sitronsaft


Tilbehør:

Oppskjært paprika
Blandet grønn salat med rucula
 Purre frest i litt smør eller løkringer
 Forskjellig Ost
Sitronbåter


 Det er  bare for hver enkelt å sette sammen sin drømmehamburger, spis gjerne litt salat ved siden av.

Med en slik hamburger har vi fått salat, hovedrett og ost...



Husk å avslutte måltidet med en frukt eller yoghurt som dessert :)

Bon Appètit !


2 kommentarer:

  1. Så morsomt, jeg søkte på laksehamburger og kom til deg igjen :)
    Geleen ble kjempe god :)))) Men lurte på en ting, mens jeg kokte den, så samlet det seg (vet ikke hva det heter på norsk) noe' på toppen, bør jeg ta det vekk, eller ? Jeg har tatt det med i glass...
    Hilsen

    SvarSlett
    Svar
    1. hei igjen, og så gøy da :-)

      Takk for tilbakemelding om geleen!
      Det som samler seg på toppen er skum fra kokingen, her samler også eventuelle urenheter seg, i dette tilfellet er jo blandingen silt, men for syltetøy er det godt å vite ;-)
      Dette skummet tas av, vi sier 'å skumme av...' , mulig det er flere måter å si det på...
      Bruk en skje, hullsleiv eller lignende.
      Hvis det blir med i glassene gjør det ikke noe, bortsett fra at det er mindre pent og klare blandinger kan bli litt uklare.

      Håper å se deg snart igjen :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)