9. des. 2012

Svineknoke med sursøt løksaus, grønnsaker og poteter

Gul ertesuppe er det jeg assosierer med svineknoke men...
Gule erter er en av de produktene jeg ikke finner her,
så det blir grønne, i tilegg er de delt i to så de krever ikke så lang koketid.

For å teste de salte svineknokene synes jeg det passet med erter, ikke suppe for det har vi hatt en del av de siste ukene.




Salt svineknoke med sursøt løksaus, erter og grønnsaker

Kok først svineknoken ett par timer, da får man en fin kraft til å koke erter og grønnsaker ;-)
Ha svineknoken i en kjele med kaldt vann og kok opp, skum av, og la småkoke-trekke, til kjøttet løsner lett fra benet.

Deretter lot jeg den kose seg litt i stekeovnen, mens erter og grønnsaker fikk tid til å koke.
Ta vekk litt fett hvis de er veldig fete, vil du ha litt sprø svor, ruter du den litt og passer på at den ligger øverst i forma, eventuelt 5 minutter under grillen rett før servering.



Grønnsaker:
Ta det du har og rens, vask skrell etter behov.


Begynn med å koke erter som trenger lenger tid, (er de veldig langkokte kan du koke dem sammen med svineknoken), deretter har du i de andre grønnsaker i den rekkefølgen du synes er fornuftig.


Løksaus lager jeg ved å steke løk på svak varme i smør til de begynner å få farge skal ikke brennes..
Deretter har jeg i mel og sper med kraften, la det koke opp imellom hver øse med kraft.
Smak til med salt og pepper. Tid for å gjøre den sursøt: ha i 2 ss sukker og 3 ss eddik (mer hvis du lager en stor porsjon. La det koke en stund så eddiklukten fordamper.

Når grønnsakene er kokt, legges de på eget fat. Sausen helles over kjøttet, og til bords !



Server gjerne en lett salat først og baguette/rundstykker  til hele måltidet.

Bon Appétit !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)