14. des. 2012

Små pepperkakehus til å pynte julebordet med

For ett par år siden så jeg disse små pepperkakehusene på siden til Villa perlesukker,
og siden lager vi små hus og andre pepperkaker til å pynte Julebordet med,
enten det er middagsbordet eller kaffebordet,
eller bare til en koselig gløgg kveld med venner så er de helt perfekte.

Litt småjobb og fikling og lage mange men det tar ikke så lang tid, og pepperkaker må man ha ;-)
...ganske rimelig pynt som imponerer de fleste...


Eller til 3. Søndag i Advent, med så mye lekkert på taket er det lenge å vente til Jul ;-)


Siden de to første pepperkajeporsjonene forsvant som dugg for solen, 
så benytter jeg sjangsen til å teste enda en epperkakeoppskrift ;-)

3. Pepperkakedeig oppskrift har jeg hentet fra Schønberg Erkens sin tjukke kokebok fra 50 tallet.
Jeg har bare lagt til 1 kg Pepper ;-)

Pepperkaker


 
400 gram sukker
3/4 dl sirup
1 1/2 dl vann
1 ts ingefær
1 ts kanel
1 ts nellik
+ 1 ts pepper
1 ss konjakk (eller eddik)
250 gram smør
1 kg hvetemel
10 gram natron


Kok opp sirup og sukker i vannet.
Ha i smøret og la det smelte.



løs opp natron i konjakken.
Ha krydder i den varme blandingen, deretter konjakk og natron.
Tilslutt rører du inn melet, rør godt.


 Når blandingen slipper kjelen har du hatt i nok mel ;-)


Når blandingen er passe avkjølt kan den helles i en boks dekt med plastfolie (gjør det mye letter å ta den igjen).

Settes kaldt (i kjøleskap) over natten.




Så er det bare å kjevle ut med litt mel til tynne leiver og stikke ut pepperkaker.

Disse stekes på 180 grader i ca 7-8 minutter. Prøv deg frem store variasjoner. Husk at det med varmluft er varmere og går fortere. Tynne små kaker steker fortere en store og tykke etc.

Og hva synes jeg om pepperkakedeigen ?
- lett å lage :-)
-smaker godt :-)
-hever litt for mye under steking, og kakene blir derfor ikke så jevne og pene :-(

...til helgen skal vi teste oppskriften som jeg brukte når jeg var liten,
 så får vi se hvilken som går videre til neste år ;-)

Her er det da flere prosjekter som står på tur:

Pepperkaker - Pepperkakehus -  små pepperkakehus til gløgg - Spiselig Pepperkakegave.

Her kommer de Små Pepperkakehusene 


Tegn en mal, jeg brukte en firkantutstikker, og tegnet sideveggene utifra denne,
 takdelene litt større og en bokstavutstikker 'I' til å lage 'dør'.

Skjær ut og stek delene, her er det små deler og har du kjevlet tynt, 
kan 5-6 minutter være lenge nok i ovnen, pas på.


Når delene er kalde, kan du lage melisglasur til lim...
Eller  bruke smeltet sjokolade som du også dekorerer takene med.
Ikke lett å smelte hvit sjokolade men i microovnen gikk det til slutt bra :-)

Sprøyt eller dypp sideveggene i limet og sett de 4 veggene sammen, deretter med sprøytepose eller teskje kan du ha lim på tak sidene, legge på taket, hos meg satt det sammen med en gang skulle det gli får man bruke litt tykkere lim... eller støtte opp...

Her er det brukt melisglasur, da jeg satte de sammen samtidig med pepperkakehusene.



Du bør først lime alle husene sammen la de tørke og deretter pynte takene.
Pynt med farger som står i stil til borddekorasjonen eller fargene du har valgt til jul.

Jeg ble veldig fornøyd med sjokoladefargene mine:

Det hvite taket fikk julefarger.



Ett fikk være helt enkelt og stilig.


Sistemann fikk litt forskjellig pynt, bl.a. små pepperkakehjerter og et dryss med chili...




Og alle tre venter spent på flere nabohus...


Her fra 2010:

Taket er dekorert med melis iblandet knust bringbærsukkertøy.
Villa perlesukker hadde brukt knuste polkasukkertøy, mener jeg og huske.

Det har vært mye pepperkakebaking her i Maison Tranquille:




Klikk HER for å se mer.





Klikk HER for å komme til artikkelen.












Pepperkakehus som sparebøsse finner du HER











Trinn for trinn forklaring av dette pepperkakehuset og deigen finner du HER


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)