7. des. 2012

Serinakaker en av de 7 slag Julekaker

Serinakaker er en av mine favoritter til julebaksten, 
kansje det er de hakkede mandlene på toppen som gjør det, eller at de er så lette og raske og lage ? 
Det tok under en time fra jeg begynte på deigen til jeg hadde over 40 små ferdige deilige kaker ;-)


Oppskriften jeg brukte var fra boken: Jul i Norge av Anne-lise Mellbye,
 ikke alle oppskriftene der som jeg liker, men denne er grei:

Serina Kaker


250 gram hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
150 gram smør
100 gram sukker
1 egg

eggehvitte tiil pensling
hakkede mandler
perlesukker

Du trenger en bolle og en visp hvis du blander for hånd, 
ellers må du ha en kjøkkenmaskin med kniv og en bolle og visp.
En kniv eller bakespade til oppdeling, en gaffel.
Bakeplate med bakepapir og rist til avkjøling.
Kakeboks til oppbevaring.

bland alt det tørre og smuldre i smøret, bland godt. Tilsett sukker og det sammenvispede egget, godt vispet ikke eggedosis. Bland deigen sammen og trill en pølse på ca 3 cm i diameter, bruk mel hvis nødvendig.


Pølsen skjæres i skiver (husk å dyppe bakeredskap i mel)  på litt under en cm som settes på stekeplaten.


Når alle er plassert, tar du en gaffel dypper i mel ogpresser forsiktig ett spor i kakene.



Pensle kakene med egg eller eggehvitte.


Strø på kakkede mandler blandet med perlesukker.




Stekes i ca 10-12 minutter på 180 grader.


Avkjøles på rist. Oppbevares i kakeboks i romtemperatur.
Hvis du ikke er sikker på at lokket er tett nok (som på mine fra ikea) så kan det var lurt og ta ett ark bakepapir imellom boksen og lokket, da blir det tett.

Nytes igjennom hele julen med en kopp kaffe ;-)


Ha en fin Bakehelg :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)