14. des. 2012

Rosettbakkels eller Merveilles på Fransk

Julekake med  tradisjoner....   Vanskelig men ikke umulig...
      ...når man bare kommer over de to-tre første så går det faktisk veldig greit :-)

Rosettbakkelsjern fikk jeg av en venninde når jeg var liten,
og jeg måtte rett hjem og prøve, men det ble bare søl.

Så noen år senere prøvde jeg igjen og endelig ble det ordentlig, jernet måtte logisk nok varmes i smulten, ikke bare dyppes som det sto beskrevet...

Så noen år etter fant jeg ikke oppskriften, prøvde en annen og det ble også bare søl...

..men de som venter på noe godt venter ikke forgjeves, etter å ha finlest min franske kokebok fra syd dumpet jeg borti en oppskrift, på kaker som heter Merveilles, etter å ha lest teksten og slått to og to sammen så skjønte jeg at dette var rosettbakkels, så gøy !
Er veldig glad i tradisjoner og leter etter franske juletradisjoner, men bortsett fra helt nord i Frankrike der de har de samme som Tyskland og oss, og de 13 Juledessertene i Provence og omerådet her, er det lite å finne, uten å nevne foie gras, langoustines og røkt laks ;-)

Derfor skal det nå lages Rosettbakkels eller Merveilles, navnet skjemmer ingen...

Godt rustet med forskjellige oppskrifter så dro jeg igang med stort mot ;-)

For å lage rosettbakkels trenger man ett spesielt jern med håndtak, dette må du prøve å få fra de eldre i slekta eller i en jernvarehandel ;-) Hvis noen hvet om ett sted ikke nøl med å legge igjen en kommentar !

Første forsøk gikk dårlig, men det ble ett avbrudd og røra sto i kjøleskapet i ett døgn,
 tror ikke det var lurt med kald røre...
...det ble derimot veldig gode pannekaker ;-)
Andre forsøk så tok jeg Schønberg Erken sin oppskrift, fulgte nøye anvisningen med å blande mel og melk og deretter ha i de sammenvispede eggene... Lot røren stå i 20 minutter.
Brukte ordentlig smult og vasket kjøkkenet før start ;-)
...det var nok det som gjorde at det gikk så bra ...

Siden det nå gikk så fint, ville jeg prøve den Franske oppskriften,
 som hadde litt mer smaker i seg og mindre væske i forhold til melet.
Det gikk også kjempefint så her er to oppskrifter som er gode, forskjellene tar vi til slutt:

Schønberg Erken sin oppskrift på Rosettbakkels



100 gram hvetemel
1/4 liter melk
3 egg
60 gram sukker







Min Franske oppskrift på Merveilles



100 gram hvetemel
3 egg
1 ss sukker
1 klype salt
skall av en 1/2 sitron
skall av 1/2 appelsin
3 ss rom (konjakk)
1 dl vann



Rør melet (+ salt)  ut i melk/vann-rom, og tilsett eggene som er vispet sammen med sukkeret, ikke eggedosis, men godt blandet. Tilsett Finrevet skall av sitron+appelsin i den franske versjonen.





La stå og svelle i 20 minutter.

Organise deg med bollen med røre, brett med kjøkkenpapir, liten gaffel til å løsne kakene med, pølseklype e.l. til å ta de opp fra smultgryta, brett til ferdige kaker hvis det første brettet ikke er veldig stort, eventuelt skål med sukker hvis du gjør som meg og dyppe dem i sukker (må gjøres med den franske versjonen som ikke er søt).

Smelt 500 gram smult i en liten kjele (2 liter) eller 1 kg i en stor kjele.

Varm smulten, ha alltid ett lokk ved siden av i tilfelle det skulle ta fyr,
 gå aldri vekk fra ovnen ei heller må du ha på vifta, burde vel stå ute ;-)



Nå er det viktig å få riktig temperatur på smultet, det skal frese rundt en trepinne.
Jeg prøvde med en loffbit og det så varmt ut, men jeg måtte vente lenger på at det var såpass varmt at det freste rundt tresleiva mi.







Varm rosettbakkelsjernet veldig godt i smulten, la det stå der en liten stund.

Når alt har riktig temperatur, tar du jernet og dypper i røra, tell sakte til 5, pass på at røra ikke går helt opp på kanten av jernet for kaken skal løsne nede i fettet... Ha jernet tilbake i smultgryta og hold det under overflaten i minst 5 sekunder (her kommer det veldig ann på tempeaturen som varierer under steking og du må regulere så godt du kan).


 Ta jernet opp, og hvis kaken ikke detter av av seg selv, hjelper du til med gaffelen. Jeg måtte hjelpe de 10 første og plutselig gikk det kjempefint, bl.a. fordi jeg dyppet jernet i røra i lenger tid, altså minst 5 sekunder.  Jeg tror også at det gikk lettere ettersom smulten blir varmere, altså ikke fortvil hvis det ikke går med en gang, selvom du må slå alt av, vaske jernet og begynne på nytt.
Det er bare og være sta! Den som gir seg er en dritt !

Etterhvert gikk det kjempefint og kaken datt av av seg selv etter bare 2 sekunder med begge rørene.


Når kakene er lysebrune (lysere enn på bildet over)
ta de raskt ut og legg de med bunnen ned på ett kjøkkenpapir så fettet renner av.

Når de har avkjølt seg så legg de på hodet ned i asjett med sukker.

La de avkjøle seg helt på en rist og oppbevar de i tette bokser til de skal spises,
hvis de varer så lenge da ;-)

De er aller best nystekte, så de må gjerne lages på ettermiddagen den dagen de skal serveres, men beregn en time til steking, jeg hvet ikke helt nøyaktig hvor mange det ble, men omtrent 25 fra hver av oppskriftene.


Det står i bøker at man kan steke flere samtidig, men da skal det jammen trening til, etter en stund fikk jeg til to men hadde jeg prøvd tre ville den første blitt brent.


Teoretisk er jernet varmt nok når det først er i gang, jeg passet alikevel på å varme det litt i smulten mellom hver kake, tok ingen sjangser kan man vel si.

Helt på slutten prøvde jeg meg frem ved å dyppe jernet kortere i røra,
her er resultatet, den Franske oppskriften til venstre:

8 sekunder


6 sekunder


4 sekunder


2 sekunder



Hva synes jeg om rørene ? Som dere ser så ligger forskjellen i tilsetting av smak, den norske røra har sukker i røra og de franske dyppes i sukker (nå dyppet jeg alle i sukker...) og ikke minst er det stor forskjell på mengde veske i rørene.

- den norske mer flytende røra var litt sprøere...
- de norske er søte nok i seg selv, men jeg synes nå de er pene med sukker på...
- de franske er bedre på smak...
- den franske litt tykke røra fester seg og steker penere.
- den franske røra detter lettere av jernet.

Er det rom for forberedelser ?

Det er det sikkert, har sett noen oppskrifter som bytter ut litt av melet med potetmel, noe som ville gjordt de sprøere, men obs obs det gjør de også vanskeligere å steke...
Det er ikke noe problem og tilsette de samme smakene i den norske røra, eller minske på sukkeret...
På den annen side kan man tilsette sukker i den franske...
Vann eller melk ??? det tror jeg ikke gjør stor forskjell, men det er da fint for melkeallergikere å kunne bruke vann ;-)
Til slutt ser jeg at de fleste oppskrifter er like bortsett fra at de kun har ett egg... Jeg tror det er de oppskriftene jeg tidligere ikke har fått til, samt en oppskrift hvor eggene skulle piskes til eggedosis...
...men alt det er teori...

Jeg ønsker alle Lykke Til !!!! 

...og måtte det bli mange hjem med Rosettbakkels på kaffebordet i Jula :-)



Rester av røra eller misslykkede rører er kjempegodt som pannekaker, så er det igjen en rest:



Fattigmann og Hjortetakk / smultringer kommer i morgen.

Her har du oppskrift på Oreillettes en annen herlig fransk smultbakt, 
så nå er det bare å planlegge smultbaksten til Helgen, 

Ha en god helg :-)




7 kommentarer:

  1. Rosettbakkelsjern er det en som heter Henning Sveum som lager. Du kan få enkle og doble jern. Jeg bestilte 5 doble jern og er meget godt fornøyd. Du kan finne det på finn.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar,
      det er sikkert mange lesere som kunne få lyst på ett rosettbakkelsjern,
      selv ble jeg litt fristet av ett dobbelt jern ;-)
      Ha en fin helg :-)

      Slett
    2. der har eg kjøpt også....veldig fornøyd med det....

      Slett
  2. Jeg fikk han til å lage doble jern av alle mønstrene han hadde. Jeg er storfornøyd.

    SvarSlett
  3. det selges også på et nettsted som heter bakeren og kokken.no

    SvarSlett
  4. Glimrende oppskrift, den franske virket kjempefint.

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)