6. des. 2012

Berlinerkranser en av de 7 slag Julekaker

Berlinerkranser er en av julekakene med tradisjoner, de finnes i de fleste bøker og blader med oppskrifter på Norske julekaker. Ingrediensene er alltid de samme, men fremgangsmåten kan variere litt. Etter å ha prøvd flere detter jeg alltid tibake til oppskriften i 'Den rutete kokeboken' av Ingrid espelid Hovig, forøvrig en kokebok som har fulgt meg på kjøkkenet helt siden jeg var veldig liten(7 år), og jeg anbefaler som en grunnbok til alle som begynner å interessere seg for matlaging.


...Berlinerkranser er en av småkakene som er rake å lage,
 jeg brukte en time fra jeg startet til kakene var ferdig stekt.

Berlinerkranser


 

oppskriften gir ca 32 kranser

1 hardkokt eggeplomme
1 rå eggeplomme
0,7 dl sukker
2,5 dl hvetemel 
125 gram smør



Bakeregel nummer 1: Finn frem alt du trenger.

Alle ingredienser, bolle og miksmaster eller visp.
Du kan gjøre alt for hånd, men jeg brukte en miksmaster og en kjøkkenmaskin med kniv.
Kjevle og eventuelt bakematte. Butt kniv eller hard flat slikepott til å dele med.
Stekebrett med bakepapir, rist til å avkjøle kakene på.
Kakeboks til å oppbevare kakene.

Bland mel og smør til det er en jevn masse (kjøkkenmaskin).


Visp eggeplommer og sukker til eggedosis.


 Bland eggedosisen inn i smør/mel blandingen.


Ha deigen i en bolle og form til en pølse med hjelp av litt mel, bruk så mye som du trenger men så lite som mulig ;-) ...det gjelder under hele utbakingsprosessen, ca 0,5 dl mel totalt. 
Du kan eventuelt ha i mer mel når du blander deigen.

Del pølsa i 4 og hver del igjen i 4 og så i to = 32 biter.


Trill bitene til pølser på tykkelse med lillefingeren eller knapt en cm, de skal bli ca 13 cm lange.


 Ikea sin bakematte har rutemønster med ruter på 1 cm, det er bare å telle...
Skjær av det som blir for langt hvis du vil lage kransene nogenlunde like, men det forandrer ikke smaken ;-)


Pølsene formes til kranser og settes på bakepapir.

Pensle med eggehvitte og strø på perlesukker.
(perlesukker finner jeg ikke så det ble litt større sukker'biter')


Stekes på 180 grader (uten varmluft) i ca 10 minutter, mine trengte 11 minutter, pass på de skal være lyse.


Kan oppbevares i tett boks i romtemperatur, 
men da må du nok minst doble porsjonen for de forsvinner fort ;-)












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)