5. des. 2012

Vann + Løk + Salt = Ekte Fransk Løksuppe

Soupe à l'oignon  Fransk løksuppe

I dag  er det svært få som lager  ekte løksuppe, både på restauranter og hjemme på kjøkkenbenken jukses det ved å tilsette buljong og andre ingredienser for å legge til smak. En ekte løksuppe består av løk og vann, tilsetter du hønsekraft / buljong blir det en hønsesuppe eller buljong...
Noen tilsetter sukker for å karamellisere løken fortere, men det er juks ...

Nå skal jeg ikke påstå at det er noe galt i det, 
men man burde kanskje kalle en spade for en spade...


'Soupe aux oignons' er tradisjonelt servert som nattemat / midnattsuppe
 på store fester og feiringer som f.eks. bryllup. 
Det er også en energiskapende 'dagenderpå' mat. 
For ikke lenger en 50 år siden så var suppe kveldsmat, og den dag i dag (her jeg bor) så spiser alle eldre suppe til kvelds, den har gjerne stått på glørne hele ettermiddagen. Jeg tuller ikke, flere av de eldre franskmenn som har invitert meg inn på kjøkkenet, lager maten i glørne i peisen,
det er rett og slett veldig koselig, og de lager god mat på den tradisjonelle  måten.

 Desverre er de fleste oppskrifter modernisert og tilsatt kraft og krydder, det var derfor ikke lett og finne en helt orginal oppskrift. Og som om det ikke var vanskelig nok, så er det heller ikke lett å få til en smakful suppe på bare løk og vann, men fortvil ikke det er fullt mulig ;-)

En annen ting som slo meg var at dette må ha vært skikkelig fattigmannskost som er blitt til fin restaurant mat og som nevnt over så blir det nå servert til de store anledninger.

Det er vel fattigfolket som sa dette:

la cuisine réchauffe les coeurs et même en période difficile, on ne pourra jamais nous enlever cela.
'Maten varmer hjertet, selv i vanskelige tider, det kan man ikke ta fra oss'

  På gammelt Languedoc språk, 'patoa' sier man:

L'aïgo bullido salvo la vido
'kokt vann redder livet'
- her i Languedoc var tradisjonen å servere løksuppe/kokt vann til de nygifte tidlig på morgenen... 


Nettsiden jeg fant har en herlig lang forklaring på hvordan denne mystiske suppen lages,
og forstår du fransk, anbefaler jeg å klikke på linken nederst i innlegget / eller lese teksten til slutt i innlegget.

Jeg har fulgt alle rådene, feilet og prøvd igjen,
 nå påstår jeg at jeg har klart å lage en helt ekte Soupe à l'oignon :-)


Så her kommer oppskriften og rådene for å få den til.

Ekte Fransk løksuppe


3 porsjoner (eller 5-6 forretter)


300 g gul løk
30 g smør
1 ss mel
1 liter vann
1/2 ts salt

1 kryddermål pepper
9 skiver baguette
 100 g revet gul ost (compté)


Det føyer til seg litt ingredienser, blir vel nesten som spikersuppe ;-)
Hovedingrediensene er alikevel bare løk, vann og salt.
Smøret er til stekingen av løken og kan sikkert droppes ved å bruke lokk og løkens egen kraft.
Hvis du vil ha en klar og tynn suppe så droper du melet.
Brød og ost er det du bruker til å gratinere suppa med.
 I gamle dager, dreide det seg helt sikkert om det tørre brødet som ikke ble spist opp
 og ostebiten som var blitt så hard at den måtte rives.

To viktige elementer er at løken skal være liten, eventuelt middels stor, men det er mest smak i liten løk. 
Nr 2 er at man skal bruke en stålgryte og ikke teflongryte, jeg skal jammen prøve jerngryta neste gang,
det er jo den de bruker i peisen ;-) . Men for sikeerhets skyld bruk stålgryte.
Det er brukt teflongryte på noen av bildene, da jeg ikke hadde en i stål for hånden den første gangen.


Da setter vi i gang !

Løken kuttes fint opp, smelt smøret i en stålkjele og ha i løken. 


 Nå skal dette stå og surre veldig lenge mens du rører innimellom for at det ikke skal brenne seg.
(jeg la på lokk). Løken skal omtrent smelte og volumet rediseres kraftig.
Når den begynner å få brun farge, begynner løken å karamelisere seg dette gir både smaken og fargen til suppa, fortsett til den er ganske brun, men vær veldig forsiktig så det ikke brenner seg.


I oppskriften står det minst 15 minutter, jeg lot det stå minst en halvtime, her kommer det nok ann på temperatur og selve løken (min var litt i største laget og helt fersk).
Mens løken surrer 'på siste verset' koker du opp en liter vann, vannkoker er praktisk.
Ha melet i gryta, men pass på at du ikke har i mer enn en strøken spiseskje, rør videre.
Nå skal du ha i vann, kokende vann, ha i litt (en øse) rør og når det koker har du i en til osv.
...fortsett til vannet er brukt opp. 



Nå skal suppa koke uten lokk og reduseres, rådet er å sette en løkskive på kanten av kjelen som rekker ned til suppa og la koke inn til  det er en cm klaring, da er suppa nesten ferdig...

...i min kjempestore kjele ble det litt vanskelig, men det synes godt på kanten hvor mye suppa har kokt inn.


Suppen serveres i skåler med ristede brødbiter og revet ost...
 ...eller ofte med ostegratinerte loffskiver...


Som på restaurant:  Server suppa med ost og loffskiver, i ildfaste suppeskåler som du gratinert i ovnen.
Varm opp grillen i stekeovnen, ha tre skiver baguette i hver skål (3 skåler), strø revet ost over og litt pepper, grilles i 5-10 minutter til osten er gylden og litt sprø.


Jeg foretrekker den med ristet brød/brødterninger og revet ost, som i gamledager.

 


I alle tilfeller server suppa rykende varm :-)

Bon Appétit !


...hvis suppa mangler smak, kan du jo tilsette litt buljong for å redde middagen...
...og neste gang du prøver så pass på at løken blir stekt lenge nok uten å bli brent, at du bruker små løk og stålkjele, så går det nok bedre. Dette var så godt at jeg tror jeg må lage en til i kveld ;-)


 trykk på  linken og du får teksten på fransk..

-og hvis du ikke har fått med deg hvordan du lager en ekte baguette, så klikker du her.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)


2 kommentarer:

  1. Det her er en favoritt hos meg i de kalde høst og vinterkveldene også ja.

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)