25. apr. 2013

Soppomelett

Hurra ! Det er vår og jeg har sopp i gressplenen ;-)

Jeg trodde ikke jeg skulle finne sopp før til høsten,
 men denne soppen som vokser i det de kaller heksesirkler er nok forhekset hihi


Etter en lang kald og fuktig vår er det vel det som er årsaken til mitt verdifulle funn, når jeg klippet plenen.
Soppen heter 'Marasmius oreades' på latin og Mousseron på fransk, 
Ifølge Kristine fra bloggen Nammenam Nansen heter den Nelliksopp på Norsk.

Søte er de også, og med litt ryllik ble det en herlig omelett



Sopp og ryllik ble godt vasket,
stilken på soppen tas vekk da den på denne anonyme soppen ikke er er god eller mulig å tygge på.


Soppen freses i litt smør i stekepanna.


Tilsett ryllikbladene og bland godt.


Bland  sammen egg (1-2 til hver person) med litt salt og pepper.
Hell eggeblandingen over soppen og rør litt for å fordele godbitene.
Sett lokk på å la stivne på svak varme, gjerne i stekeovnen hvis du har den muligheten.


Når omeletten er stivnet er den klar til å nytes :-)




Bon Appétit !


3 kommentarer:

  1. Soppomelett er alltd godt.... Må innrømme at jeg ikke helt vet hva ryllik smaker, men jeg tror at soppen heter nelliksopp på norsk ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, men ekstra godt når soppen er selvplukket :-)

      Søkte på bilder av nelliksopp og du har nok rett i det :-)

      Jeg synes det er vanskelig å beskrive smaker, men den er sterkere på smak en mye annet og kan defor brukes som krydder, først likte jeg ikke smaken , men nå synes jeg det er et kjempegodt innslag i salaten osv.

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)