12. nov. 2013

Fransk Løksuppe i Crock-Pot

Langkokte retter er det mange av i Frankrike,
selvom mange blir fornyet med kortere koketid.

Selvom løksuppe er en av de enkleste suppene vi har er den også en eksklusiv suppe brukt i fine anledninger, les mer om Fransk Løksuppe HER.

Jeg tester Crock-Pot om dagen, og her er neste rett i Crock-Pot serien min:


Fransk Løksuppe


4 porsjoner.

6 medium løk
1 hvitløkshode
50 g smør
1 ts havsalt
1 liter vann

4 Brødskiver
4 ss Persillesmør
100 g Revet ost

Sett Pot'n på full varme ha i smøret, den bruker tid på varme seg opp.
Aleternativt kan du gjøre første step i en vanlig kjele og så koke ferdig i Crock-pot'n.
Skjær løk i og hvitløk i små biter.
Fres løken (og hvitløken) i smøret.
den skal ikke brenne seg men bli myk og karamellisert,
det er slik du får frem smaken, eventuelt kan du jukse med en ss sukker...
Kok opp vann og spe med dette litt og litt mens du rører.
Sett ned pot'n til lav varme, juster timeingen til 4 timer.
-om 4 timer er suppa klar, eller den går over i varmemodus i 6 timer.
Teoretisk kan du altså komme hjem 10 time senere til varm suppe ;-)




Rett før servering, har du hvitløk-persille smør på brødskivene,
revet ost på toppen og 
grilles noen minutter i ovnen.





Suppen kan også serveres med grillede brødskiver og revet ost ved siden av.





Bon Appétit :-)




En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
 -alle nye innlegg blir satt opp der...

I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker løksuppe, når jeg lager det til kvelds så gjør jeg som du gjør her omtrent, men når den er middag så jevner jeg den ut og har opp i kjøttboller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ,

      God ide med kjøttboller i :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)