1. sep. 2014

Melkesyregjæring av Sopp - kantareller

Skogen full av sopp ?
da er melkesyregjæring en god løsningen til oppbevaring ;-)


Forøvrig er det en god løsning for oppbevaring av grønnsaker også...

Jeg valgte å lage små glass med en blanding av sopp og grønnsaker,
sopp inneholder ikke sukker og egner seg derfor ikke alene til melkesyregjæring
og jammen ble det ikke med en vill gulrot også :-D


Sopp Pickels

Sopp
Løk
Gulrot
Vill gulrot
Brokkoli
Einerbær

Vann
Havsalt

Alt vaskes og renses godt,
skjæres i like store biter.

Bruk kokt, avkjølt vann,
rør ut 20 g salt per liter vann.

Steriliser ønskede glass og strikkene,
dvs ha de i kokende vann ca 2 minutter.

Sopp og grønnsaker fordeles i glassene,
ha på saltvannet,
men la det være igjen 1-2 cm til toppen av glasset.

Ha på lokket og sett glassene på ett brett,
da de kan boble litt over,
la stå i romtemperatur i minst en uke,
deretter kan de settes kjøligere.
Mine står i ca 19-20 grader og litt mer i sommerhalvåret,
men det idelle er en kjeller :-)








Les HER om melkesyregjæring.

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)