10. sep. 2014

Gluten- og melkefri Potetgrateng med lavere GI

Det er ikke lett å vende potetspisere til å bare spise andre grønnsaker,
ikke minst fordi de ikke ser noen grunn til det...



Når jeg da så fermantering  av poteter før steking,
ble jeg nysgjerrig,
av den grunn at de andre tingene jeg fermanterer bruker sukker til dette.


Teoretisk vil da fermanteringen spise opp sukkeret,
jeg har ingen muligheter til å måle dette,
men føler at jeg nå kan servere litt pommes frites, hjemmelaget chips og denne potetgratngen,
som var et ønske fra eldstejenta som har hatt sommerjobb i Norge og spist mye poteter...

Potetgrateng

til en brødform

1 liter poteter i skiver
1 liter kokt vann
20 g havsalt
evnt. litt kombucha, melkesyregjæringssaft eller kefirorn

4 ss ghee
3 ss havremel til tykning
3-5 dl havremelk
1/2 ts malt muscat
1/2 ts pepper
2 egg

1-2 døgn før bruk:
Første etappe er å vaske poteter,
jeg beholder skallet på så lenge de er pene, 
men det er selvfølgelig valgfritt.
Skjær poteter i tynne skiver og legg i en bolle-stort glass.
Rør ut saltet i vannet og hell dette over potetskivene.
Hvis du har litt saft fra en melkesyregjæring er det fint å tilsette for å sette igang prosessen,
ellers vil også litt kombucha eller vannkefirkorn spise sukker.
Jeg har brukt kefirkorn, ca 1/2 dl.

Rør litt så det kommer til vann over det hele og ikke er luftbobler.
Dekk til med ett lokk eller plastfolie.

La stå 24 timer eller maks 48,
kan deretter oppbevares i 1-2 dager i kjøleskap.
Skyll godt og fjern eventuelle vannkefirkorn.

Varm opp ghee med havremel eller annet tykningsmel som arrow-rot, potetmel, maizenna.
Spe med Havremelk (eller annen melk), når blandingen er kokt opp har du i potetskivene og krydder.
La koke 2-3 minutter, rør inn eggene og hell blandingen i en ildfast form.
Stek i 30 minutter på 200 grader varmluft eller 210 uten.



Nyt :-)







En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


2 kommentarer:

  1. Kan tenke meg å prøve dette, men hvor lenge må potetene stå å gjære?

    SvarSlett
    Svar
    1. La de stå minst 24 timer, men gjerne 48, lenger har jeg ikke prøvd i romtemperatur, men jeg har latt de stå to dager til i kjøleskapet :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)