6. mai 2016

Ukemeny 19/2016 Vårmat

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

Middagene er raske men de begynner 'alltid' med en salat:
grønn enkel salat hvis det er mye til hovedrett og en mer komplett salat hvis det er lite :-)
De beste salatene lager jeg når jeg i løpet av dagen har samlet litt ville vekster.


Ukens meny:


Lørdag:

Pizza med løvetann.
Jeg bruker enten surdeig til bunn, eller en blomkål-kjøttfarse bunn.
Fyll er tomatsaus-løvetannblader-kjøtt/fisk og ost på toppen.
oppskrift fra Boken om Løvetann som du finner HER (gratis)


Søndag:

8. Mai er frigjøringsdag og fridag i Frankrike, da passer det med en familiemiddag ;)

På menyen:

Smørbrødkake til aperitif/forrett
 (surdeigsbrød med laks, smøreost, salat, agurk m.m.)

Helstekt kalkun med asparges og aligot
Aligot er en fransk tradisjonsrett fra Aubrac (Frankrike) hvor en spesiell ost blandes inn i poteter og blir en 'stikky' mos, oppskrift kommer...

Hjemmelaget Is til dessert
oppskrift HER


Mandag:

Fisk innbakt i bacon med kokos-sitronsaus.
Asparges ved siden av...



Tirsdag:

Stekt innmat med ris til, samt litt grønt...



Onsdag:

Fisk stekt i ovn med sitronsaft.
Gulrotsalat med appelsin som tilbehør og grønn (løve)pesto


Torsdag

Suppe på restekjøtt fra fryseren og alt avskjæret etter asparges,
evebtuelle andre grønnsaker som trengs å spises.


Fredag:

Tapas med gode venner eller familien passer fint til å starte langhelgen med,
friterte løvetannblader (oppskrift i boken), sushi, skinkeruller og grønnsaker...





Til ukens prosjekt foreslår jeg å plukke løvetann,
for nå er ebok'en min om Løvetann publisert og der får du masse gode ideer og grunner til hvorfor du skal bruke og elske løvetannen istedet for å hate det ugresset!
Boken er GRATIS og disponibel i epub, pdf og mobi format,
tilgjengelig hos: https://ebok.no/ebok/lovetann_hege-nitteberg/






Ha en flott uke,
med masse frisk luft  :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)