2. sep. 2013

Glutenfritt brød av Bokhvete

Godt og sunt for alle ;-)

Lyst til å prøve ett litt annerledes brød, 
men prøv dette da vel.

Glutenallergi eller ikke, vi kan godt spise litt mindre...

I denne oppskriften har jeg brukt bokhvete (sarrasin, ble noir på fransk),
husk at det er en nøtt og ikke korn hvis du skulle ha nøtteallergi.


Først må det sies at det ikke er lett og bake brød uten gluten,
da glutenet i seg selv spiller en rolle i prosessen...

Men umulig er det da ikke ...
Den store forskjellen er at du må lage en røre og ikke en deig...


2 stk Bokhvete Brød


5 dl vann
500 g bokhvete
1/2 dl matolje
dobbel dose gjær
(f.eks. 50 gram fersk gjær)
1 ts salt
1 ss sukker


Bland først vann og bokhvete til en røre.
la stå og svelle en time.

Varm opp blandingen i micro'n eller i vannbad.
Smelt gjær med salt og sukker, (tilsett 2 ss vann i tørrgjær), du bare blander det sammen og så skjer det helt av seg selv ;-)
Bland gjær og olje (valgfritt) i røra og fordel denne i to brødformer.

La stå og heve på ett lunt sted, dette tar fra 45 min til 1 1/2 time ettersom hvor varm blandingen er, du må gjerne gjøre dette inni ovnen som du har varmet litt opp.

Brødene stekes på 210 grader i 45 minutter, du kan stikke i dem med en kniv for å sjekke om de er nok stekt. Legg eventuelt over bake papir hvis de blir for mørke.







Her i familien ble brødet mottatt på forskjellige måter ...
Vi voksne som skjønte poenget i å spise glutenfritt synes det var helt fantastisk,
 de andre holdt seg til de Fransk baguettene...

I allefall passer de kjempeflott til små tapas, fingermat, aperitif, kanapeer...
- gleder meg til å prøve med røkt laks, det må jo være helmaks ;-)


Slå ett slag for glutenfritt og prøv da vel ;-)





I en liten form og ett tynt lag med røre kan du godt ha i en ostebit.
10-12 minutters steking



7 kommentarer:

  1. Hei!
    Selvsagt vil jeg lenke til deg. Jeg liker bloggen din veldig godt! Har lagt deg til i listen min, og kommer til å komme innom deg når jeg ser nye poster og ikke minst dele på facebook jeg også. Kjekt at det finnes andre bloggere der ute som er opptatt av noenlunde det samme som meg også.

    Bruker du forresten hel bokhvete, eller bokhvete mel i disse brødene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy :-)

      Jeg bruker bokhvetemel, man kan helt sikkert bruke hel, men de bør da legges i vann først. Ellers ville jeg brukt havregryn, havremel blir veldig grøtete i brød men har veldig god smak, derfor havregryn ;-)

      Slett
  2. kan man lage dette med bokhvete mel?

    SvarSlett
  3. Hei=) Tror du det er mulig å bake dette med surdeigspulver?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)

      Jeg har ikke prøvd, men det burde gå greit hvis du halvblander med det surdeigen er matet med, for at surdeigen skal ha noe å mette seg på, ellers går det også ann å bruke vannkefir. Du må bare prøve deg frem og teste , lykke til og kom gjærne med en tilbakemelding på hvordan det gikk :-)

      mvh Hege

      Slett
    2. Takk for svar!=) Surdeigspulveret er laget av 95% bokhvete, så det skulle vel gå fint? Er veldig fersk på bakefronten, men skal bli spennende å se om jeg får til noe:)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)