21. nov. 2014

Ukemeny 48, Sunt og Godt

Tilbake til hverdagen,
etter to herlige uker med mormor på besøk,
det vil jo si mye god mat ;-)
18-årsfeiringen er over, 
er det på tide og sjekke kropp og sjel,
har jeg ikke spist vel mye og sittet alt for mye stille ?




Har ikke sittet stille, har spist vel godt hihi

Dene uken skal vi tilbake til normalen ;-)



Mat fra hagen og skogen er litt moderat,
men det jaktes,  hver helg kommer det gjerne litt kjøtt på benken.
I hagen plukker jeg fortsatt små brokkolihoder.
I hagen begynner det å komme nye skudd av løvetann, groblad, ryllik, brennesle, redikker, gressløk, på tur finner jeg deilig timian og masse enerbær...
Brokkoli er nesten ferdig i kjøkkenhagen
Gresskar er det mye av på lager 
og melkesyregjæringsglassene er klare :-)
Gulrot er lett tilgjengelig...





Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)

Menyforslaget passer til paleo og lavkarbo diett,
det vil si at det også er fornuftig mat for de med diabetes og andre livvstilsykdommer...

Hvis du ikke vil spise helt Paleo-lavkarbo,
 er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)


De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...
-i mangel av bål på kjøkkenet bruker vi stekeovn-plate ;-)
Har du grillmuligheter, benytt sjansen!


Til stekeing bruker jeg ghee (klarnet smør) og kokosolje.
Til salat, majones etc bruker jeg olivenolje.
-jeg bruker også kaldpresset raspolje til majones...


Ukens meny:

Lørdag:

God middag på lørdag er andefileter,
stek de i ovn med grønnsaker så lager middagen seg selv :-)




Søndag:

Viltstek er søndagsmiddag,
denne gangen er det ett stort villsvinlår, krydret med paprika, enerbær, hvitløk og honning.
Langtidsstekt fra lørdagskveld til søndags-lunsj på 80 grader
Spinatpai med racletteost er godt tilbehør.






Mandag:

Fisk i dag nå har det blitt mye kjøtt og jeg gleder meg til mer fisk på menyen.
Hva med DENNE fiskeburgeren,
hvor burgerbrødet er squashkaker /bruk gjerne gresskar)



Tirsdag:

Styr unna kyllingkjøttet og ta Kalkunkjøtt så lengde det er spiselig...
Dagens middag er en rask panne med kalkunstrimler.

Jeg skal bruke DENNE kinesiske kyllingoppskriften og servere spinat-puré til.


Onsdag:

 Stek gulrøtter og grønne bønner i panna og legg fiskefileter oppå (sei)
stek med lokket på i 5 minutter og la hvile i 5 minutter før du sereverer ...



Torsdag:

Kjøttrester fra kraftkoking er fin restemat.
Stekt i panne og servert med brokkoli og blomkål grateng.
Og den siste røde paprikaen fra hagen :-)



Fredag:

Pizzadag hos oss og det er sjelden,
når vi holder en lavkarboprofil ;-)

Jeg bruker surdeiegen
 (lagd på hvete for ikke å få for mange kommentarer om at pizza ikke er slik)
og kjevler ut med havremel for å unngå å tilsette gluten,
kjempetynn bunn for å ikke få karb-sjokk ;-)

Fyllet ble villsvin-kjøttdeig med egen tomatsaus fra september,
3 forskjellige oster på toppen.
I tilegg min super urteblanding fra hagen og en skikkelig dose olivenolje ;-)

fra hagen: løvetann, gressløk, groblad, ryllik, oregano, kløverblomdst, ringblomst og blad og noen søte små stemorsblomster...





Frokost-tips

Frokosttipset mitt :-) er å droppe frokosten,
og sov litt lenger hihi
Ta en kopp kaffe og drikk vann,
eller kombucha og Vannkefir som jeg gjør.
Skal du ut og trene, drikk en stor kopp kraft -buljong ca. en time før,
og husk at vi trenger salt, men uraffinert ekte salt ;-)
(selvfølgelig bare for voksne og friske mennesker, å droppe frokosten altså)

Det kommer selvfølgelig en forklaring på dette når kveldene blir lengre,
men det hjelper på de siste to standhaftige kiloene ;-)
-og energien er på topp hele formiddagen ...



Lunsj-tips

Til Lunsj foreslår jeg  grønt, egg og fisk eller kjøtt.
Ikke glem litt melkesyregjæret kål eller annet.
Ofte er kjøttdelen lever (paté), kjøttpålegg eller blodpølse,
og fiskedelen kan være makrell i tomat, tunfisk, fiskelever..
-slikledes kan de også lettvint brukes i  lunsjboksen...

Egg og bacon slår aldri feil :-)








Jeg drikker Vannkefir  hele dagen, det beste er å drikke ca 1/2 dl hver 1/2 time, men det kan jo være litt vanskelig å tenke på, så jeg fyller opp en 1/2 liters flaske også smådrikker jeg av den, hver gang jeg tenker på det og spesielt hvis jeg er fysisk aktiv, selvom det sevfølgelig er lettere å huske når jeg ikke gjør noe ;-)

 og kombucha rett før og til måltidene.
-har akkurat testet med hibiscusblomst : KJEMPEGODT og lekker farge ;-)

Denne uken har vi også prøvd noe nytt: JUN,
som du kan lese om HER hos Tradisjonskost,
som var så snill og sende meg en scoby...







Ukens Dessert 

Godt spørsmål,
jeg har ikke funnet på den ennå ;-)

Har du en god idee til en lett dessert uten masse tull i ,
så legg gjerne igjen en link ;-)





Ukens prosjekt
.
Skal som sagt finkjemme matinntaket mitt litt de nærmeste ukene,
reagerer uten tvil på melkeprodukter og flere andre ting som jeg ikke har funnet ut av...
Derfor skal jeg kutte kraftig ned på matlisten og spise mye kraft med enkelt tilbehør,
som matcher både min blodtype og paleo-kosthold.
De andre får litt ekstra som dere ser i menyen...
KRAFT-koking står derfor høyt på listen over ting som skal gjøres,
dvs gjøres om igjen.
Jeg skal også fortsette å bake brød,
lukter så godt og jeg vil gjerne at de andre venner se til surdeigsbrød,
noe de ikke vil....


Fakta om Paleo og mine erfaringer, kan du lese mer om HER.



Ønsker dere enda en stressfri herlig uke ;-)



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

3 kommentarer:

  1. Takk for to flotte uker med vidunderlig mat. Alltid nye smakskombinasjoner og nye vrier av "man tager hva man haver".

    SvarSlett
  2. så mye mat som ser velsmakende ut:)

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)