11. jan. 2015

Ukemeny, 3/2015, Paleoutfordring uke 2

Vi spiser sunt, enkelt og maten lager seg nesten selv ;-)

...med ukemeny og en handletur i uka så er det både enkelt og økonomisk ;-)



Det aller beste med ett Paleo kosthold - livsstil er at handlelista er kortere,
når du har sett en strek over alt som er laget av mel, sukker og tilsetningsstoffer...
...vel da sier det seg selv at alt blir enklere:

Kjøtt
Fisk
Egg
Grønnsaker
Frukt
nøtter
olivenolje
kokosolje
kokosmelk
te og kaffe

Trenger du flere gode unnskyldninger ?
...ta en titt HER

Ukemeny uke 2 i Paleoutfordringen (3/2015)



Til Lunsj foreslår jeg å fortsette med masse grønt, egg og fisk eller kjøtt.









Jeg drikker Vannkefir

 og kombucha ....






Til alle måltidene spiser jeg melkesyret mat,
dette gir masse verdifulle vitaminer og mineraler,
som f.eks. K2.

Kimchi er plassert som en av de 6 populære mattrendene i 2015 på Godt.no
Se HER hvordan du lager den.







Begynn med å koke kraft så er du halvveis til flere middager,
frokoster og masse energi ;-)
Se HER hvordan du gjør det kjempeenkelt og uten masse dilldall...

Dessuten bør dere lese DETTE innlegget til Tradisjonskost
om kraft, kjempebra skrevet og alt dy trenger å vite.







Mandag

handledag...og fiskedag ;-)
Herlig Indisk fisk med kokosmelk og grønnsaker,
sikkert hatt med den før, men den er for god til å ikke gjenta ;-)
..oppskrift HER





Tirsdag

Til middag, fisker du opp noen kjøttbiter av kraftgryta.
Steker de litt i sitt eget fett,
har i noen supergrønnsaker, som f.eks. Gresskar, løk, spinat og sopp.
Middagen er klar !
bare bilde denne gangen ;-)






Onsdag

Fisk i ovn, dekket med sitronsaft og litt salt-pepper.
Grønsaker ved siden av squash-gresskar-og paprika.
Ikke oppskrift, men jeg stekte 15 minutter på 200 grader,








Torsdag

Det er på tide å sette i kjøleskapet/fryse ned kraft,
jeg benyttet meg av enda litt kjøttrester,
mine melkesyregjærede rødbeter og lagde Bortsch
Russisk Rødbetsuppe, synet bedrar den var fantastisk god.
. se HER.





Fredag

Av kjøttet du har igjen lager du små kjøttkaker ved å mikse ca 1 egg pr 100 g kjøtt.
Hvis du vil spe dem kan du bruke ca 3 dl kraft pr 1ss fiberhusk,
stekes på 200 grader i 10 minutter. Oppskrift HER
Lag suppe med f.eks kinesisk kål og kjøttboller.









Lørdag
Kalkun-Kylling servert på asiatisk vis.
Oppskrift HER
Kjempegodt, du kan droppe potetmel i marinaden...





Søndag
Svinekjøtt med Sennepsaus og grønt ;-)
se HER.
Hvis du følger Paleo bruker du kokosmelk
 istedetfor creme fraiche eller en eggeplomme.Viltgryte: grytekjøtt, kraft, gulrot, gresskar






Ikke noe dessert eller bakeprosjekt denne uken ;-)

Det kan være lurt å planlegge å koke kraft,
se HER hvordan.



Majones må være hjemmelaget da kjøpt majones består av mye rart,
se HER hvordan.

Klarnet Smør er lov, så har du smør i kjøleskapet kan det være lurt å klarne det,
klarnet smør er fint å steke i og du kan bruke det som du ellers buker smør,
det er dessuten billigere enn kokosolje.
Se HER hvordan du gjør det.


Ha en flott uke uten stress :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

2 kommentarer:

  1. Her var det mye fristende! :)
    Elsker Kimchi, og en vakker tirsdag skal jeg lage Russisk Rødbetsuppe!

    Takk for link, det settes pris på.
    Ha en super søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :-)

      ...og håper mange klikker på hos deg for det er ett av de beste jeg har lest om kraft ;-)

      Anbefaler både kimchi og Rødbetsuppe :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)