7. jan. 2015

Sukkertesting med Vannkefir

Et av de mange spørsmålene man stiller seg når man lager vannkefir,
er hva hvis jeg bruker ett annet sukker ?
eller
hvor mye sukker er det i den ferdige drikken ?

Noen ganger må jeg bare ha svar på disse spørsmålene ;-)

Jeg lagde derfor en test og jeg kjøpte ett sukkermåler-meter...

Jeg hadde fem like glass så da blir det 5 forskjellige sukkertyper,
ikke noen plass til det jeg bruker til vanlig: vanlig brunt sukker men det hvet jeg jo at virker bra,
ellers hadde jeg ikke hatt noen korn igjen hihi




Jeg samlet masse kefirkorn i en sil og vasket godt,
deretter fikk de stå å renne av seg så de hadde likt innhold av vann.

Jeg fulgte (halverte) oppskiften min HER på bloggen:

35 g kefirkorn
1 ss sukker
1/4 sitron
1 fiken
7,5 dl vann

Jeg lagde den som vanlig ved å legge alle ingrediensene i bunnen og fylle opp med vann,
lot de stå i 42 timer og åpnet, testet og smaket på alle samtidig, så alle ble behandlet og testet likt.






Kefirkorn-vekt Sukker Brix Smak Bobler
Bjerkesukker
39g
2,1
interesant
nei
Honning
41g
3,5
god-honning
bittelitt
Kokos-sukker
48g
1,05
Litt sur-nøytral
nei
Rørsukker
47g
1,5
Annerledes - ok
Skum + litt
Hvit sukker
54
2
normal
litt

Interesant ?

Her har du litt vanskeligere analysetester:
 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3993195/
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)