14. feb. 2015

Sjokoladekake med Gresskar

I dag er det Alle Hjerters Dag eller Valentinsday,
den beste gaven jeg kan gi er en kake :-)



I år blir det en helt enkelt sjokoladekake...

Siden den skal være ett 'bevis' på kjærlighet,
synes jeg det var viktig å lage den så sunn så mulig,
etter min overbevisning ;-)

Jeg har brukt gresskar som har 2,8 g karbohydrater per 100g,
gulrot til sammenlikning har 6,7 g,
søtpotet hele 16,8 g....

Sjokoladekake med Gresskar

24 cm springform

6 dl revet gresskar
4 egg
75 g ghee/klarnet smør
75 g kokosolje
75 g honning e.l.
100 g mørk sjokolade (85%)

4 ss hirsemel (kokos,havre...)
4 ss rå kakao (100%)
1 ts bakepulver
1/4 vaniljepulver/frø

60 g/1 dl (hassel)nøtter
(Saltede) Gresskarkjerner

Sett ovnen på 180 grader.
Smør en springform (24 cm) og dekk bunnen av formen med bakepapir .

Rasp gresskar, visp sammen eggene .
Smelt ghee og kokosolje, rør inn honning,
ha i sjokoladebiter å la stå i 5 minutter.
Bland det tørr å ha i en sikt.
Bland gresskar, egg og sjokoladeblandingen,
sikt i det tørre, rør inn nøtter og ha i form.
Strø gresskarkjerner over...

Stekes i 30 minutter i 180 grader (varmluft).

La avkjøles før du skjærer opp,
lunken er den kjempegod men litt myk,
kald (kjøleskap) blir den stiv da fettet stivner)...
...smak og behag jeg elsker den lunken...





Hvis du vil gjøre litt ekstra kan du smelte kokosfett,
 røre inn honning og kakaopulver...

..eller:

Smelte kokosolje, røre inn kokosmelk og litt honning eller kokossukker.

Kjempegod, ikke veldig søt,
noe man kan regulere og/eller servere med en søtere saus.
Perfekt for mørk sjokolade-elskere !

Ha en fin Alle hjerters Dag :-)




.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)





.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)