25. okt. 2015

Ukemeny 44/2015

Vi fortsetter med enn sunn og ukomplisert meny for uken som kommer ,
ikke glem halloween på fredag...






 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)

Menyforslaget passer til paleo og lavkarbo diett,
det vil si at det også er fornuftig mat for de med diabetes og andre livvstilsykdommer...

Hvis du ikke vil spise helt lavkarbo,
 er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)



Til stekeing bruker jeg ghee (klarnet smør) og kokosolje.
Til salat, majones etc bruker jeg olivenolje.


Ukens meny:




Mandag:

I dag baker vi en hel fiskepudding i ovnen,
så har vi litt til pålegg også ;-)

Ca 700 g fisk, 300g lever og to egg,
samt purre, salt, muscatnøtt og pepper, 40 min i oven på 175 grader om trent..
...ellers finner du en oppskrift på fiskefarse HER
(bilde under er med to farser laks + hvit fisk)



Tirsdag:

Mange av middagene her i huset er veldig enkle,
da tar jeg 2-3 ferske grønnasaker, litt kjøtt eller fisk.
Grønnsakene skjæres i terninger eller skiver og kjøttet i strimer.
Stek kjøttet i ghee eller kokosolje, tilsett grønnsakene og la surre 5 minutter under lokk,
vil da ha litt saus er det bare å ha over litt fløte
(havrefløte f.eks. hvis du ikke skal ha melk)
la surre to minutter til og en velsmakende middag er ferdig.


her er det purreblader som er hakket og gulrøtter med en biff i strimler...

Onsdag:

Fiskekraft blir enda bedre med litt rekeskall så da er det jo en god unnskyldning til å ha litt reker,
med eggerøre blir det en hel middag hvor hele gjengen kan skrelle rekene til kraften ;-)
Hjemmelaget Aioli (majones + hvitløk) er ett must!
En stor salat og man får nesten sommerfornemmelser rett før vinteren slår til.


Fiskekraft trenger bare en time så den kan du fint koke mens dere ser på tv ,
eller hva nå enn er som kveldsaktivitet hos dere :-)
Jeg brukte også en hel fisk som jeg først stekte 20 minutter i ovnen,
ta vare på filetene og hiv resten i kraftgryta...

Torsdag:

...slik har du kraft og fiskekjøtt til dagens middag,
raskere blir det jo ikke ;-)
Jeg kokte med purre og gresskar siden det er sunne grønnsaker og i sesong.




Fredag:

Litt enkelt før den store halloweenfesten,
så er forslaget egg, bacon og brokkoli.
-eller hva du måtte ha av grønnsaker.




Lørdag:
...og Haloween !

En super Halloween meny blir denne:

Dette kule grønnsaks-skjelletet erstatter salat i dag :-)
-med dipp som kikertdipp og aiolimajones.



Gresskarsuppe:
oppskriften finner du HER, men du sløyfer selvfølgelig potetene ;-)
-laget på gresskarkjøtt fra hovedretten.



Hovedretten blir en kanin (kylling eller kalkun)
helstekt i ett gresskar,
skal lages slik:
Grav ut av gresskaret så dyret får plass,
lag en blanding av krydder og kokoslje og gni inni gresskaret samt på hele kaninen,
du kan bruke godt med krydder og salt så også gresskar kjøttet får litt smak.
(provencekrydder, paprika, salt og pepper e.l.)
Deretter pakkes kaninen inn i kålblader (grønnkål) og bacon før den er klar til steking.
Langstekes på 80 grader over natten, dvs nesten 24 timer
og på 150 grader den siste halv-timen,
så får vi se hva det gir :-)





Dessert er DISSE epletertene som jeg blogget i går.



Søndag:

Epler på menyen :-)

Jeg foreslår en ostemarmorert svinestek,
med stekte eplebåter.
Hvis du  ikke bør ha ost,
kan du fylle den med ghee, hvitløk og urter ;-)
Inspirasjon HER







Lunsj-tips

Til Lunsj foreslår jeg  grønt, egg og fisk eller kjøtt.
Ikke glem litt melkesyregjæret kål eller annet.
Ofte er kjøttdelen lever (paté), kjøttpålegg eller blodpølse,
og fiskedelen kan være makrell i tomat, tunfisk, fiskelever..
-slikledes kan de også lettvint brukes i  lunsjboksen...







Ønsker dere enda en stressfri herlig uke ;-)



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)