22. okt. 2015

Gresskarmos

Gresskar er Halloween, er det ikke ?
...derfor er en god gresskarmos et must til halloweenmiddagen og gjerne hele høsten,
gresskar er ofte nevnt i lister over supermat og ikke uten grunn.

Blant annet inneholder den antioksidanter som betakaroten, litt E-vitamin og gode fibre.
Du kan lese om gresskar HER på frukt.no.
Ellers mangler den lite fett og lite protein,
men det kan man tilsette og gresskarmosen blir både bedre på smak og enda litt sunnere.


Til gresskar mos bruker man gresskar som er kokt eller bakt,
de kan selvfølgelig brukes som de er også eller til grateng m.m.

Vask og skjær gresskar i båter (det er lettere å skrelle når de er kokt-bakt),
jeg baker de deretter i ovnen på ca 150 grader i en time.
Hvis du koker er dampkoking det beste og du gjør som poteter.
Uansett metode stikker du i kjøttet for å se om det er mørt nok.
Avkjøl litt og skrap kjøttet av skallet.


Det er mange typer gresskar det rødaktige som er typisk halloween på bildene over,
og under to forskjellige:
 spagettigresskar -helt klart det morsomste
og
butternut -min favoritt på smak.


Nå når du har skrapt av gresskarkjøttet så har du omtrent mos,
fortsett å mos enten med kjøkkenmaskin, gaffel e.l.
Det du nå må gjøre er å tilsette smak ;-)

Her i Frankrike er alt kjempegodt når det inneholder muscatnøtt,
derfor er det ett must - men for all del det er mye annet som spisskumin, koriander, urter etc

Salt må det til og gjerne litt pepper også,
i tilegg dytter jeg gjerne inn litt gurkemeie for med den gul-røde fargen så synes det ikke ;-)

Deretter kan du spe med en eller flere av følgende forslag:
-smør eller klarnet smør/ghee (masse)
-eggeplommer
-kokosmelk/krem eller creme fraiche

Ost kan du strø over eller røre inn,
tenkte jeg skulle prøve å lage et edderkoppnett av ost til halloween...



Serveres til alt av kjøtt og fisk eller vegetarisk,
ingen grenser og du kan selvfølgelig spise den til frokost-lunsj og middag !


Vanessa har flyttet å studenthybel og det morsomste med det (for meg)
er når hun kommer hjem i helgene og jeg kan lage 'masse' mat å putte i bokser
så de bare kan varme opp å ha maten klar altså top moderne 'ferdigmat' hehe

En av boksene hun fikk med seg var gresskarmos krydret med salt, pepper og muscat og blandet i kjøkkenmaskin med masse smør, veldig kornete da alt var kaldt,
men for en gangs skyld kom det tilbakemelding og det var at dette kunne jeg lage masse av:
kjempegodt !!!




Klar til Halloween :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)