13. apr. 2016

ABC om Melkesyregjæring er blitt til e-bok

ABC om Melkesyregjæring har blitt bok etter inspirasjon fra alle lesersørsmål og ikke minst gruppen melkesyregjæring på Facebook (meld dere inn). Fermentering er i vinden og da er det naturlig at man stiller seg spørsmål om hva, hvordan og hvorfor. Når man starter å lese har vi en ABC, så det var på sin plass at det er en for melkesyregjæring også!



Målet har vært å lage en lettlest, kortfattet og rimelig oppslagsbok for nybegynnere (og viderekommende) med enkle innføringer i hva det er, hvorfor det er sunt og hvordan man gjør det. I tilegg til en enkel grunnoppskrift er det oppskrifter med forskjellige grønnsaker og blandinger (som kimchi) og i tilegg oppskrifter og tips til hva du kan lage med de ferdige melkesyregjærede grønnsakene du etterhvert får skapene fulle av ;-) 
...for de av dere som er blitt bitt av basillen så oppdager dere fort at benkeplassen blir borte...

I tilegg er det alle tenkelige spørsmål om hva som skjer i glassene og om det er farlig FAQ, liten ordliste og ikke minst liste over kilder og noen til anbefalt lesestoff på nettet...

eboka får der kjøpt på ebok.no:



Det har vært utrolig inspirerende og morsomt å jobbe med boken, 
særlig delen om hva man kan lage med...
...men ett sted må man sette strek og jeg ville ikke at ABC skulle bli til ÆØÅ :-)

Tusen takk til dere i gruppen melkesyregjæring som var så snille å teste filene for meg, den virker på kindle, iPhone, samsung, android og lesere av epub.

På forhånd takk til dere som tar dere tid til å kommentere å spre budskapet,
skal se det blir en oppfølger med mange oppskrifter på hva vi kan lage med våre fermenterte godsaker, sitter å mumler på søte gulrotkuler til kaffekoppen ;-)

...og hvorfor melkesyregjære:
det er helse i hvert eneste lille gram...

1 gram inneholder anbefalt mengde probiotika per dag !



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med utgivelsen av bok, Hege.
    Her står alt jeg trenger å vite, akkurat så godt forklart som jeg trenger. Hyggelig lesning og godt dokumentert. Så når jeg nå flytter inn i eget hus snart så skal jeg være flink å begynne. Tror jeg begynner med surkålen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og lurt valg er mye enklere enn du tror og da forventer jeg å få litt hver dag til maten når jeg kommer på besøk til sommeren ;-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)