7. okt. 2013

Moules & Frites


Her i Syd Frankrike er Moules & Frites ofte servert på de lokale sommerfestene,
og serverer man Blåskjell uten pommes frites blir det oppstand !
...man gjør ikke den feilen to ganger!

Blåskjellene skal tilberedes med fløtesaus...


Pommes Frites ??
...nå er jeg ikke så veldig begeistret for disse tynne potetbitene som har badet i olje,
det er jo godt men....
Så jeg gikk for den ovnstekte versjonen med gulrøtter og hele hvitløkbåter nam...




Blåskjell behøver ikke å bli tilbrett komplisert med å koke opp vin og løk etc på forhånd...
 (ja hvitvin hadde jeg ikke så jeg søkte på en versjon uten og det var fint for resultatet ble bedre ;-)
Enkelt og greit så steker man litt baconbiter,
ha i litt presset hvitløk,
hiv de rensede skjellene opp og setter på lokk,
de åpner seg så veldig raskt og på kort tid har du masse naturlig kraft ;-)

 Når de så er ferdigkokt
 ...husk å røre litt så de øverste får byttet plass med de nederste osv. -
De er raskt ferdig men tiden avhenger litt av str., mengde og str. på kjelen...

 Hell av litt kraft (kan brukes til fiskesaus/suppe) , ta vare på ca 2 dl.
Ha i ett beger crème fraïche, persille og pepper (ikke salt!)
rør godt rundt til alt er godt og varmt...


Serveres med godt brød og ovnstekte rotgrønnsaker / pommes frites.

Bon Appétit !





En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
 -alle nye innlegg blir satt opp der...

I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)