2. okt. 2013

Sukkerfri Suksesskake

Agave sirup er kjempefin erstatning for hvitt sukker,
 med lav glykemisk indeks på omtrent 15.
I likhet med alle sukkererstatninger er det mye skepsiss om agavesirup også...
...det værste jeg har lest til nå er at den er opptil 1,5 gang søtere enn hvitt sukker og hvis man ikke er forsiktig og reduserer mengden kan man riskere og bruke mer hvitt sukker hvis man bruke det, f.eks i te-kaffe...  

Hvis agavesirup er vanskelig å få tak i kan man bruke honning, akasiehonning, maple sirup...

Jeg har nå blitt veldig glad i agavesirup som en erstatning for hvitt sukker og honning.

Agave er en plante i kaktusfamilien.
Mine døde i -15 sist vinter så jeg får ikke prøvd å ta ut sirupen på noen år enda :-( , og det er ikke ett billig alternativ til sukker. Som en hovedregel bruker man halvparten agavesirup i forhold til hvitt sukker (vekt).

Heldigvis er jeg ikke avhengig av sukker og synes heller de fleste søte fristelser er litt søte...
...derfor brukte jeg ikke sirup i kakebunnen her, men det anbefales hvis man er glad i søtt...



Suksessmuffins


Bunn:

4 eggehvitter
1/2 ts sitronsaft
 250 gram malte mandler
(1/2 dl agavesirup)
  Pisk eggehvittene stive,
rør mandlene (og sirupen)  inn.

Ha røren i ønsket form(er).
(kake, muffins,stekebrett)

Stekes i 15 min på 175 grader.


Kremen:

4 eggeplommer
 1 dl fløte
 1/2 dl agavesirup
 150 gram godt smør.
Eggeplommer, agavesirup og fløte varmes opp under omrøring,
rør  til det tykner -ikke over 80 grader,
avkjøles til fingervarmt og rør inn mykt smør.
Avkjøles i kjøleskap før du smører på.


Sjokolade:
75 g mørk kokesjokolade
2 ss fløte
2 ss agavesirup
Smeltes i 45 sekunder i micro'n,
 eller over vannbad.
Når kaken er avkjølt, 
helles sjokoladen over,
 deretter smøres kremen på toppen...


Minivarianter som fingermat/tapas...



 ...eller omvendt, 
-men husk at det er smør i kremen,
 derfor må ikke sjokoladen være for varm,
 eller kremen veldig kald for ikke å smelte....

Får du litt mye krem er den kjempegod med eplebiter eller annen frukt ;-)

 

Bon Appétit :-)

 

En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
www.facebook.com/GodtogSunt
 -alle nye innlegg blir satt opp der...

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)