23. juli 2014

Majones - med ghee og melkesyregjæret

Melkesyregjæret majones det hørtes jo så sært ut at det bare måtte prøves ;-)

...og hvor hørte jeg om det ?
Tradisjonskost er en blogg med mye god sunn innformasjon,
og det var der jeg fant Melkesyregjæret Majo :-)
Du finner innlegget HER,
men også på venstre-siden av bloggen min er det link til det siste innlegget derifra.

Det jeg falt mest for var egentlig at hun brukte ghee som olje i majonesen,
jeg har selv ingen problemer med olivenolje,
men ghee gir en litt mer nøytral smak så jeg gledet meg til å prøve.

Er det ikke herig at man kan lære noe hver dag :-)




Ghee Majones - Melkesyregjæret

eggeplommer
ghee-olje
litt salt
1 ss saft fra melkesyregjæring

Du kan beregne ca 1 dl ghee-olje per eggeplomme,
jeg synes jeg får mest vellykket majones med tre eggeplommer.
Bruk en miksmaster hvis du ikke er veldig flink til å vispe med armene.
Begynn med å vispe eggeplommene med en klype salt per stk.
Visp til de nesten begynner å tykne,
nå heller du i litt og litt olje i en veldig tynn stråle 
(på kanten til å dryppe)
mens du visper på middels fart.

Det er nå du lager den perfekte majonesen som ikke skal skille seg så hver nøye med å vispe inn oljen litt og litt, for hvis du er for rask og den skiller seg må du begynne på nytt med eggeplommer og olje og deretter kan du ha i den mislykkede litt og litt ;-)

Når all oljen er vispet inn kan du eventuelt vispe inn forskjellige smaker som f.eks hvitløk til aioli, sennep til en franske versjonen, paprikapuré til rouille, tomatpure til den amerikanske, sylteagurk til remulade etc.

Jeg delte porsjonen i to en til melkesyregjæring:
bland inn saft fra melkesyregjæring,
her fra granskudd.
La stå fremme på kjøkkebenken med lokket på,
men ikke helt tett,
i minst 12 timer, her ble det 16 timer.


se evetuelt HER for ett innlegg om majones.

HER kan du se hvordan du lager ghee - klarnet smør.






Den melkesyregjærede fikk flott konsistens og veldig utpreget smak,
med granskudda var den kjempefin til Rådyrstek, bl.a.

Den nøytrale var kjempegod på smak,
ghee er jo veldig godt,
men oppbevart i kjøleskapet fik den (selvfølgelig) smørkonsistens
noe som ikke plaget meg,
men er jo vanskelig å pynte med da.

Anbefaler å bruke halvparten olivenolje eller la den stå litt fremme før bruk.

Dette skal gjentas,
tusen takk til tradisjonskost for at du deler :-)




.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



4 kommentarer:

  1. Så skøy!! :)
    Moro når oppskrifter deles, inspireres videre og når flere!
    Ghee er genialt i majonesen. Best smak synes jeg, men en liten annen konsistens enn man er vant med. Best under rekene og ikke over :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Konsistens som smør (jeg brukte bare ghee) men såååå godt :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)