18. aug. 2014

Indisk Naan brød med Løk og Cumin

Nan brød er et must til en indisk middagsmeny,
men kan den erstatte den franske baguetten ?

For sikkerhets skyld bakket jeg opp med baguette til mine franske gjester,
som aldri hadde smakt indisk mat før,
og gjett hva ;-)
-de rørte ikke baguetten hehe




Ps: i mangel av gjær bukte jeg vannkefir...

Naan Brød med Løk og Cumin

2 dl vann-melk-vannkefir
1 yoghurt natur
1/2 pakke gjær (hvis du ikke bruker vannkefir)
1 ts suker
1 ts salt
ca 1 liter mel
1 løk
1 ss hel kumin-spisskumin

ghee

Ha det våte i en bolle og rør inn det tørre,
hold igjen på melet til du ser hvor mye du trenger.
Deigen skal være myk men ikke våt,
jeg brukte først 8 dl mel.
lot deigen stå å heve over natten (pga av vannkefir blir som surdeig og trenger lenger tid)
deretter brukte jeg godt og vel 2-3 dl mel til utbaking.

La stå å gjære i minst en time for vanlig gjær og aller helst over natten i kjøleskap ;-)

Utbaking-steking:
Bruk en Pizzastein eller bakebrett i ovnen eller en tørr stekepanne eller veldig gjerne en takke...
Varm opp til veldig varm mens du begynner å kjevle ut,
det letteste er å steke etter som du kjevler ut...

Bruk mel når du kjevler ut hvis deigen er litt klissete.
Del deigen i ca 8 biter og kjevl ut runde leiver
stek disse godt på begge sider i tørr panne-takke.

Når de er ferdig stekte skal de pensles med ghee og stables oppå hverandre.

Hvis du vil lage ghee-klarnet smør kan du se HER hvordan det kan gjøres enkelt og raskt.

Serveres til alle rettene i en Indisk meny.






Det er penslinga med ghee eventuelt smeltet smør som gjør disse brødene gode nok
 til å slåss mot den franske baguetten ;-)




For at disse skal bli sunne nok i et lavkarbo kosthold
 så anbefaler jeg å bruke surdeig, speltmel og lang hevetid, for at de skal bli lettere å kjevle ut,
 mine var litt løse, lag en seigere deig, dvs elt lenge og vel i en maskin...


:-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)