13. okt. 2014

Melkesyregjærede Tomater og Ratatouille

Tomatene er høstet inn og konservert,
i år er det melkesyregjæring som er testet ut,
jeg har planer om å bruke de til sauser, supper, ratatouille osv. dvs. kokt,
men valgte å teste ut denne konserveringsmetoden da den er veldig energisparende.

Krydret tomatsaus og tomatsaft er laget på normal måte ;-)



Kjøkkenhagen min har vært snill med tomatene i år til tross for veldig dårlig sommer,
så i tilegg til de tomatene vi spiste hver dag fikk jeg 2-3 store ladninger til konservering :-)


Vask og skrubb grønnsakene godt,
for å få vekk eventuelle sprøyterester.
Hvis du ikke er sikker på om de er sprøytet eller ikke kan du vaske dem med lunkent såpevann,
anbefaler da økologisk som grønnsåpe og ikke salmiakk ;-)


En gang vasket og tørket er det bare å skjære opp i terninger,
jeg lagde en del med ratatouillegrønnsaker,
løk, paprika, aubergine, squash og tomat
 (alle fra egen hage :-D )
og en del med bare tomater.

Tomatene kan blandes direkte med salt da de har juice nok,
(jeg brukte også tomatjuice til å dekke de andre)
10 g salt per kg tomater,
og husk å bruke ekte salt enten det er fjellsalt eller havsalt...

Ratatouillen blandet jeg 20 g salt i en liter tomatsaft,
det holdt til 3 glass av typen 7,5 dl...

Deretter er det bare å leke med krydringa,
her testet jeg hver for seg ingefær, timian, hvitløk og pepper.
Dette for å se forskjellene i konservering og smak,
men til neste år blir det nok alt i ett,
hvis jeg ikke har noen lure ideer om hva de skal brukes til,
utover pizzasaus ...







Lurt å blande i krydderet før du har tomatene i glasset,
her er det lagt litt på toppen for å hjelpe den stakkars hukommelsen,
og for bildet ;-)


Ratatouille med tomatsaft på,
husk å la det være 1 1/2 til 2 cm igjen til toppen på de store glassene.



Sett så glassene i romtemperatur i minst en uke,
før du setter de vekk til lagring,
men har du normal temperatur i huset kan de godt stå i ;-)
-husk å ha de på bredt, avis eller noe som kan ta i mot litt søl i begynnelsen,
da de ofte bobler over av glede ;-)



Les mer om melkesyregjæring HER


Lykke til :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)