21. juni 2015

Rødbet - Eple Kake

Med helt ferske rødbeter fra kjøkkenhagen
og lyst på litt kake,
ble gulrotkaken min til rødbet-eple kake :-)


Rødbet - Eple Kake

3 egg
1/2 dl brunt råsukker
1 dl kokosolje
3 ss honning
2 1/2 dl malte nøtter+lupinmel+fiberhusk
1 ts kanel
1 ts ingefær
1 ts kardemomme
5 dl revet eple-rødbet
1/2 dl rosiner
1/2 dl valnøtter

Sett ovnen på 175 grader.
Visp sammen egg og sukker,
ha i resten av ingrediensene untatt eple-rødbet, rosiner og valnøtter.
Visp godt og rør inn eple-rødbet, rosiner og nøtter.
Ha i en smurt form på ca 20 cm,
stek i ca 40 minutter.
Serveres lunken eller kald som den er eller med is, krem etc.,
eller hvorfor ikke lage en ostekrem til toppings,
en Franskmann ville valgt sjokoladetrekk ;-)

Det er mye rom for forandringer i denne kaken:
Du kan droppe sukker eller bruke den søtningen i den mengden du vil,
jeg brukte 1/3 av en opprinnelige gulrotkake-oppskriften min.
Kokosolje kan byttes ut med smør eller annen olje.
Honning kan droppes.
Du kan bruke nøtter og mel som du ønsker,
fiberhusk kan også droppes.
Varier krydder som du ønsker eller bytt ut med vanilje.
Bruker du revet gulrot blir det gulrotkake,
selvfølgelig kan du blande gulrot-rødbet ;-)
Rosiner og valnøtter er ikke nødvendig men gir god smak og litt å tygge på,
rosiner gir også litt søtsmak når du reduserer sukkeret.
Vil du lage muffins gjør du det, stekes i ca 20-25 minutter.



.

Bon Appétit :-)
.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

2 kommentarer:

  1. Spennende oppskrift! Jeg liker ikke søtsaker men denne tror jeg faktisk både munnen å magen hadde likt :)

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)