2. mars 2016

Kjøkkenhagen Min i Februar 2016

For dere som har nok av vinteren,
bli med i hagen min og få følelse av vår ;-)

-riktignok skulle jeg gjærne hatt litt vinter i bytte for selvom det er herlig å slippe is, snø og iskaldt så gruer jeg meg til å se resultatet av insekter og sykdommer på plantene til sommeren,
så ikke glem at det alltid er en annen side av bildet ;-)

Dyra liker uansett å sole seg !




 Da bonden min hadde en mass erter til overs ble noen sådd i en del av hagen,
det gir masse nitrogen til jorda via røttene og grønngjødsel av bladene når de blir harvet ned i jorda.
Aske er også bra gjødsel og må jo 'kastes' et sted ;-)
Komposten fylles av kjøkkenavfall/rester, kaninmøkk + flis, litt ugress og gress fra hagen.



Bourrache eller Agurkurt spirer og blomstrer litt tidlig,
men vakker er den...
...en liten kattøye-blomst i bakgrunnen er det også.






Er det noe jeg er dårlig på så er det trimming,
her er det snart skudd på solbærbuskene,
men hvordan se om det er gamle eller nye grener de er jo bare to år :-)




Marihøne :-)

-det er ihvertfall veldig tidlig...


Salat og løvetann side om side både i og utenfor plasttunnelen,
like greit de er gode som salat begge to ;-)



Blomkålen er endelig begynt å trives og gir riktig så store hoder,
litt mindre rød hodekål,
men megder av grønnkål både store blader
og nye skydd nederst på stammene som går rett i salaten.


Meitemark er noe av de beste som er for jorda de spiser jord og gjør den rett og slett 10 ganger bedre,
de er våyre kjempestore og gravide :-)



Ikke det at jeg egentlig gror sopp,
men siden jeg bruker mye hestemøkk så følger sopp med
dette er en helt forvokst vanlig matsopp:

Rose de Pres... hva nå enn den heter på norsk...
...noe godt ble det ihvertfall på kjøkkenet :-)



utrolig små gulrøtter og veldig kjedelige å rense,
samt litt oppspist av mark
men det er jo viktig å dele på Naturressursene :-)
Ihvertfall er det utrolig hvor mye man kan høste i en hage som ser ut som om den er i vinterdvale...




Fra vinterhagen:
purre, manggold, persille, koriander, persille, gressløk, dill, blomkål, rødkål, grønnkål, foskjellige salater, gulrøtter, sellerirot, rødbeter.
Fra naturen:
tusenfryd, løvetann, ryllik, brennesle, vassarve m.m.






En liten illustrosjon av hvor mye sne vi har sett denne vinteren,
men i 2010 snødde det 4. Mai så man hvet jo aldri :-)

Tømmerhuggerne har begynt på årets ved'sanking'
og istedetfor å hjelpe til plukket jeg Blåveis :-)
-min yndlingsblomst!



Nå som våren nærmer seg er det på tide å så nye planter,
det blir sjelden vellykket men mååå bare....
...i år har je nå en ide om hvordan det skal gå bedre så får vi se i løpet av Mars om jeg får realisert planen,  denne uken er det altfor mye vind og det er surt så blir med planlegginga ;-)

Det planlegges hva som skal gros sammen og ved siden av hverandre,
hvor det skal plasseres,
og når det skal skje i forhåld til månefasene,
litt av hvert å holde styr på !

Har du begynt å planlegge hagen ?
I så fall : kos deg !


.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)