26. jan. 2017

Kjøkkenhagen min Oktober-Desember 2016

Hvis noen spør meg hva jeg har i hagen nå på vinteren, er jeg litt usikker på hva jeg skal svare. Alt ser jo helt misslykka ut, men år jeg tar meg en tur er det ikke lite jeg fortsatt kan høste og utrolig mye nytt på gang, selv etter x frostnetter.

Så bli med å ta en kikk ;-)

Ikke minst har det vokst opp ett drivhus, yes!!! Endelig kan jeg prøve å så tomater etc. i skikkelige lysforhold, gjenstår å se om det blir varmt nok.

Det har ikke vært mye tid til bloggen så lenge siden jeg har postet noen bilder, vi begynner derfor med Oktober :

En viktig Oktober aktivitet er å samle frø til krydder og frø til neste sesong, her er det korianderfrø som blir plukket etter som de tørker.



Siste innhøstning av tomater, det blir noen kilo tomater på en sesong, disse ble til melkesyregjæret ketchup, kjempegod chiliketchup, sur av gjæringa, men like sprek nå i slutten av Januar, så til dere som lurte på om den holder seg : Ja det gjør den i kaldt rom før åpning og i kjøleskapet etter åpning.





Min første kålrot, og noen snåle gulrøtter, må visst se litt på hvilke typer jeg skal så til våren. Kålrot er ikke lett å få til i det sydelige klimaet, men vi før fortsette å prøve, pastinakk går jo veldig bra, så hvorfor ikke...









Kålplanter er vanskligere enn vanskligst, hvor er fasiten ? De ser fantastiske ut , får store blader og trives, så kommer høsten og de stopper totalt å utvikle seg, men huser en mengde larver, som selv etter vask og nøye rens dukker opp i stekepanna...
...er det der proteinene er ?




November

Desember



Inne i drivhuset begynner det å ta form, en langside til kaninene og en til Whisky og planter, rett frem blir det noen hyller til 'ditt' og 'datt'. Taket til kaninene blir bord for potter til å så i :-), men det kommer vi tilbake til i Februar.



Selvom jeg klager fælt over hvor vanskelig det er å drive frem kål, har jeg fått til noen stilige, flotte eksemplarer, bl.a. disse selvsådde :-D blomkål i to forskjellige farger. Så fine i høstdugg!



Dyra sprer som alltid glede :-)
...og det gjør bringbærbuskene også, ikke at de er så gode på smak men bare det at det er bringbær i begynnelsen av september hehe Svartkål er nytt for meg og det er ihvertfall to planter som har klart se til tross for jordlopper, snegler og kållarver. Noen merkelige sopper, og ikke minst agurkurten som holder seg i blomst til glede for biene :-)





Salaten klarer seg i noen minusgrader under tynt dekke, selv etter flere dager med tjukk is i vannkaret var det liv i salaten og nye blader vokser til. Eneste aberet er at den huser utrolig mange snegler...


Ett nytt jordbærbedd har det blitt tid til, husker ikke akkurat hva det heter nå på sparket...
...men det er blitt en veldig populær måte å lage bed på. Det  bygges opp ved å legge ett lag med kvist, deretter mye kompost i form av løv, gress etc. ett lag med gjødsel (hestemøkk i mitt tilfelle ;-) deretter dekkes det med jord. Nå kan du plante mens jorda komposterer og har egen næring, det eneste som er anbefalt er å plante erter for å tilføre nitrogen til jorda som den selv bruker mye av for å kompostere... Jeg har derfor etter å ha plantet jordbær og løk, dekket med nyklipt gress. Så er et bare å vente på våren for å se resultatet :-)






Ikke alle jordbærplanttene var ferdig med å gi bær så de fortsatte etter planting, selv noen nydelige blomster, men så kom frosten og skrinla alle planer om jordbær til nyttårsdesserten :-)








Drivhuset var ikke bare utrolig vanskelig å sette sammen (selv for en ekspert i IKEA-møbler), men i tilegg viste det seg at selve platene i veggene var utrolig tynne og ikke tåler vind. Annonsen sa solid og super kvalitet for ekstremvær, men... vel min anbefaling er å ikke kjøpe på nett og ikke for godt tilbud, etter at min bedre halvdel fløy etter plater i dårlig vær (jeg var i Norge) så ble løsningen noen trelister og en ekstra pressenning over taket, hittil har det gått bra, hvis noe selger kunne sende de platene som er borte ville det være snillt :-D Rotet rundt er for å holde pressenningen på plass, det blåser til tider utrolig tøft her. Kaninene og katten er nå veldig glad i sitt nye hus :-)


Vinterblomster :-) Ni, tagetesen døde i frost'n Irisen er spesial vinter !


Kaki eller Sharon er vinterfrukt :-) Gøy !


Sli ser det ut i kålhaven, bare tull :-D


Mitt lille nordiske hjørne med blåbær, markjordbær, hestehov og blåveis. Kiwi også ikke helt nordisk men de trengte ly hehe


Ett eksempel til på direkte kompostering, alla tomat og paprika plantene lgt i rad direkte i hagen og deretter noe ved og annet komost potensiale, skal dekkes med hestemøkk og gress/halm.



Aske fra vedovnen er fint for jorda, så det sprer vi litt av både her og der.


hestene bare elsker kjøkkenavfall, surdeig er topp og sitron fra vannkefir går ned på høykant, snåle dyr vi har :-)


Det er blitt flere koselige soppturer med noen naboer som ikke var redd for å vise frem de fineste soppplassene, snille gode mennesker ! selvfølgelig glemte jeg kamera, byttet ble mest riske (uten mark :-) og litt piggsopp + en tredje som de her kaller grisette, lokalt navn pga gråfargen, men selvom den så fin ut full av mark, bare proteiner men litt for mye for meg hehe
Riske skulle forøvrig grilles på glørne og deretter heller man olivenolje i den hule stilken, salt pepper og klar til servering, godt!





Ha en fin dag :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) på Instagram: #godtogsunt


2) like oss på Facebook :

3) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side: Følgere-medlemmer


Iallefall blir jeg veldig  glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)