25. okt. 2012

Påleggsalat med rødbet og gulrot

I Norge får man kjøpt salater som italiensk salat og potetsalat i flere utgaver.
Her i Frankrike får man enten raspede gulrøtter,
 eller rødbet eller piemonte salat (der husker jeg sikkert feil) en slags potetsalat med pølse i.


Felles for de alle er at de er fabrikklagd og jeg synes det er morsomt å lage ting fra bunnen av,
og hvis det kan gjøre oss sunnere og mere bevisste, desto bedre ;-)

Dagens salat ble raspet gulrot og rødbet som jeg hadde laget til en vanlig salat, og når jeg først rasper er det like greit og raspe litt mye, ha på sitronsaft så holder det seg fint 2-3 dager i kjøleskapet.

Jeg hadde også en rest med hjemmelaget majones,
smaksatt med urter og sennep så veldig enkelt så blandet jeg alt sammen ;-)

Denne salaten kan brukes som tilbehør til middag, på brødskiva eller som tapas/fingermat rullet inn i skinke...





Det er bare en ting å si: Kjempegodt ;-)

10 kommentarer:

  1. Hei igjen,

    Dette så nydelig ut! Og hjemmelaget er absolutt best! Så mye lekkert det var her hos deg, gleder meg til å følge deg også videre.
    På gjensyn:)

    SvarSlett
  2. Dette ser veldig godt, sunt, raskt og rimelig ut

    SvarSlett
    Svar
    1. Merci :) Mye rimeligere enn på butikken det er helt sikkert og uten tilsetningstoffer.

      Slett
  3. Artig! Dette pålegget med majones brukte mor mi å lage - men med kålhode. Jeg lager også med rødbeter. Deilig!!!!

    SvarSlett
  4. Også godt med purre/vårløk og kanskje litt skinke eller salami :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentarer :-)

      Kjempegodt i mange variasjoner, kålhode-gulrot, purre og løk er jo kjempegodt, men jeg har ofte hvitløk i majonesen så det gir litt løksmak.
      Kan selvfølgelig blande inn skinke, men da liker jeg å rulle salaten inn i skinka og servere som tapas-tilbehør.

      Majones er dessuten glutenfritt for de som leter etter glutenfrie oppskrifter ;-)

      Slett
  5. Kjempegod ide det med tapas! Og hvitløk! Men ikke så populært på jobb :)) Prøv gjerne en blanding av finhakket champignon, hvitløk, majones, salt og pepper - en av mine favoritter ;)

    SvarSlett
  6. Hei .. Har nå først oppdaget denne siden .. har prøvd meg en gang på pølser .. det skal jeg fortsette med .. og denne salaten så veldig fristende ut .. Takker for kjempeflotte ideer til matlaging uten all mulig tilsetningstoffer ..
    Mvh Svein Rune ..

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselig kommentar :-)

      Må innrømme at jeg blir mer og mer bevisst på tilsetningsstoffer og prøver å unngå dem, til tross for at jeg drømmer meg bort i f.eks kakedekorasjoner, men så tenker jeg på at man skal jo spise det etterpå og å kaste halvparten av kaken strider mot mine verdier: så her blir det så naturlig som mulig fremover :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)