5. okt. 2012

Nedfrysing av hvitløk og urter

Hvitløk, urter osv har alle sine sesonger og de er aldri like flotte hele året... F.eks hvitløk, selvom de kjøpes på marked rett fra produsenten så taper de i smak og blir mer og mer ødelagt utover vinteren...

Derfor har jeg i år kjøpt inn masse hvitløk, tatt vare på basilikum fra hagen og klippet ned gressløkplantene og snart er det persillen sin tur...

En måte å konservere på er selvfølgelig tørking, men jeg synes de taper seg i smak og de mister den friske grønnfargen (gressløk og persille)

Hvitløk



Jeg begynte med en drøy kg hvitløk og det er nok arbeid for en ettermiddag og for de stakkars fingrene ;-)

Skrell all hvitløken og kjør båtene i en kjøkkenmaskin med kniven i til de er godt hakket opp.


Fordel hvitløkmassen i isterningsbokser og frys ned,
 dagen etter tas de opp la stå noen minutter så faller de lett ut av formene.


Jeg fikk ca 70 terninger med hvitløk som jeg raskt fodelte i poser og la i fryseren, så når jeg nå trenger hvitløk er raskt og ta ut ønsket antall, hver terning er ca 1 ss eller 2-3 hvitløksbåter.




Gressløk
 
Deretter var det turen til gressløk, den ble renset for vissne deler og vasket, klipt i smått og fordelt i isboksene, hadde på litt vann for at det skal henge sammen. ca 30 terninger.



Basilikum
 
Basilikumen ble fryst i forbindelse med at jeg lagde pesto. 
Hakket og ikke tilsatt vann.



Bonne récolte :)



2 kommentarer:

  1. Hei!!!
    Flott matblogg. Lette etter tips om konservering av gressløk til bruk i vinter. Gressløken har fått gjødsel i sommer og er blitt så flott!
    Jeg skal selvsagt prøve isterningmetoden.
    A la prochain! ;)

    SvarSlett
  2. PS. Fint å se at flere lager mat hjemme...etter jobb og ikke bruker ferdigposer og annet lureri...
    Lag mat!

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)