20. okt. 2012

Fiskesuppe med spinat, blomkål og purre

Suppe er godt når høsten kommer krypende, og det er en fin måte og få i seg grønnsaker og fisk på ;-)


I mitt forsøk på å få til hele uker med fokus på de 5-om-dagen så ble dagens middag slik:

Fiskesuppe med bl.a. Spinat, blomkål og Purre.

Har funnet en fin løsning på å få litt begrep på disse 5 om dagen, det er å veie grønnsaker før måltidet for å se hva jeg må/bør få med i middagen.
 Vi er fem personer og jeg ønsker at middagen dekker minst 2 av grønnsakene. Nå er det ikke så enkelt at om man lager suppe på fem grønnsaker så har man fått i seg fem... -fem forskjellige ja, men ikke 100 gram av hver ;-) Utvalget ble også preget av å variere fargene på grønnsakene, da de har alle forskjellig innhold av gode greier...

Så her ble utvalget til middagen min, 1 kg grønnsaker 200 gram/per person:


Hvis du selv vil prøve og lage denne suppen ta evnt. utgangspunkt i antall personer og vei opp det du har, jeg brukte ca. 100 gram spinat, 350 gram blomkål, 200 gram purre, 200 gram gulrot og 150 gram paprika.

Når jeg begynte og skjære opp til suppen ble det fort klart at hvis jeg puttet alt i suppen så ville det bli rester... Løsningen var veldig enkel: gulrøttene ble skjært opp i staver og servert før suppen so snakcs og paprikaen ble skjært i små terninger til å strø over suppen...

I tilegg til bildet kommer 5 hvitløksbåter, 4 jordskokker, 100 gram bacon, 500 gram fisk, kraft / vann+buljongterning og 2 dl fløte.

Suppen laget jeg slik:

Varm litt olivenolje i kjelen, la den pressede hvitløken surre med, deretter has i spinaten som er skjært opp i litt mindre biter (hvis du bruker ferdig hakket frossen, slipper du det).


 Når spinaten begynte å dette sammen hadde jeg i 8 dl vann og buljongterningen. 
Mens jeg ventet på at det skulle koke opp skjærte jeg opp purre og blomkål.



Blandingen koker og det er tid for fisken, dvs hvis du som meg bruker frossenfisk, hvis du er så heldig å ha ferske fileter kan du vente til suppen nesten er ferdig da de trenger maks 5-10 minutter.
Lot alt sammen koke 15 minutter etter at suppen kokte opp igjen.

I mellomtiden, sprøstekte jeg bacon og jordskokkene (skjært i tynne skiver). Vasket og delte opp gulrot og paprika. Dekkingen av bordet ble gjordt av minstejenta, de har vær sine dager for å hjelpe til ;-)




Så kom turen til å tykne suppen (ikke nødvendig) og ha i fløte for å få den fine lyse fargen...
bland inn 2 ss maisenna mel i fløten og ha dette i den kokende suppen, rør godt og la småkoke noen minutter til . Sjekk om du trenger mer salt og pepper (ofte er det mer enn nok i buljongen).




Tid for å severe : à table !!!!!!!

Knask gulrøtter mens du venter på din tur ... Suppen fikk bacon, jordskokkchips, paprika og ost strødd over seg... og suppebrød servert ved siden av : Himmelsk godt! Alle forsynte seg minst to ganger siden det var gitt streng beskjed om at alt måtte spises for at vi skulle få i oss nok grønnsaker...


Bon Appétit !

Litt rester ble det nå alikevel... de kommer snart i en helt annen utgave ;-)



Spinat er forøvrig et veldig næringsrikt og nyttig grønt, les en artikkel fra KK her om bl.a. vitamininnholdet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)