31. okt. 2012

Gresskarlykt eller Halloweenlykt og gresskarfrø til snacks

Siste del av min gresskarserie blir gresskarlykten og gresskarfrøene.

Jeg har ikke veid det enorme gresskaret som ingen sloss om på markedet men det veide helt sikkert over 4 kg, og stakkarn ble solgt for den samme prisen som sine små kamerater med mer fancy navn :.-)  hele 2,50 € dvs. 18,50 kr så jeg synes jo jeg har gjordt ett kjempescoop...
Nå må jeg bare bestemme hva jeg skal gjøre med de 800 gramene kjøtt som er igjen og om jeg skal dele opp den fine lykten som fint tåler en natt uten å bli ødelagt, og bake bitene i ovnen så er det nesten 100% utnyttelse av herligheten.


Som jeg sa i første del så var dette ett prosjekt for hele familien, nå var vi bare to heldig ;-) Så jobbene ble fordelt slik: jeg sto for koking og baking og Vanessa for dekoreringen dvs. dekor på suppen, kaken og til slutt selve gresskarlykten.

Den største jobben ble og grave ut mest mulig kjøtt fra gresskaret, det ble brukt alt fra skje og kniv til iskulejern og melonjern ;-)
Deretter fant hun frem ønsket motiv, som hun tegnet  på gresskaret.
Så begynte utskjeringen, jeg lar dere heller se bildene men kunstneren ble veldig fornøyd og jeg synes det ble kjempeflott, og dere ? hva synes dere ?

 Alt som ble gravd ut etter at det var tatt ut til suppe, kake og brød...

 slik så den store hule gresskaret, som forøvrig veide mange kg.

øyner og nese...


 Ferdig resultat før mørket daler og lyset tennes...


Gresskarfrøene, skylles og renses kokes 30 minutter for å bli litt mykere.
Bland de deretter i en blanding av olivenolje og ønsket krydder: f.eks.: paprika, salt, pepper, timian..



Stek de 10-20 minutter i ca 200  grader følg med..

Serveres på suppen, i salaten eller som aperitif, eller hvorfor ikke til de som kommer og roper :

Bon-Bon ou farce..

eller 

Trick og Treat..

eller 

???

Har du gått glipp av suppeoppskriften klikk her

Har du gått glipp av kakeoppskriften klikk her

Har du gått glipp av brødoppskriften klikk her



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)