8. jan. 2016

Ukemeny 2/2016 : Uke 1 i Paleochallenge

Januar er en naturlig måned å starte et sunt kosthold,
rett og slett forandre livsstil og spise sunnere i 2016 og årene som kommer,
 Paleoutfordring, challenge, whole 30 -kall det det du vil ;-)

Poenget er å spise sunt og enkelt så kroppen får ut all 'forurensning' og kan fornye seg,
få orden på magen og kroppen tar vare på seg selv ;-)

Les HER for litt inspirasjon og HER for å vite mer om Paleo kosthold.



Å planlegge ukens meny gjør det lettere å lykkes og enklere å handle inn,
ikke minst er det bra for økonomien.

Denne måneden skal jeg bruke tid på hagen, bloggen og hestene mine og ikke på kjøkkenet ;-)
Det gjør det også lettere å holde seg til kostholdet !

Den enkleste måten å lage enkel mat hele uken og samtidig spise godt er å lage mye av maten ferdig,
jeg synes også det er lettere å ha mest fisk til lunsj og kjøtt til middag, eller bare egg :-)

Jeg handler en dag i uken og når jeg vil ha enkle middager,
steker jeg kjøtt for hele uken (nesten) på en gang, fordel de forskjellige på ett stekebrett og stek i ovnen på 80-100 grader i 8-10 timer (ettersom hva du steker så klart)
hos meg kan det f.eks. være kalkunvinger, blodpølser, lammebog, kaninkjøtt (kort steketid),
eller viltkjøtt, okse og svinejøtt (lang steketid)...





Legg kjøttet i bokser i kjøleskapet og det eneste jeg har å tenke på er grønnsaker,
jeg kjøper det som er i sesong (ergo billigere og kortreist), bruker det med kortest lagringstid først i uken osv. Varmer/steker grønnsaker, tilsetter kjøtt, krydder etc. varmer opp og maten er ferdig.

Jeg må også anbefale å koke kraft, da har du base til drikke, suppe, sauser og litt kjøtt der også.

Mitt menyforslag for kommende uke er:

Lørdag


Lunsj
omelett med grønnsaker, surkål, endivie, spirer







Middag
Kjøtt fra kjøttsteking med brokkoli






Søndag


Lunsj
Tunfisk , egg, diverse grønt, majones

Middag
Viltgryte: grytekjøtt (fra kraftkoking), kraft, gulrot, gresskar






Mandag 




Lunsj:
stekt lever, endivie, agurk, surkål, spirer, majones,







Middag:
Hvit Fisk
 med grønnsaker (gulrot, brokkoli) i kraft







Tirsdag



Lunsj
Fiskerester blandet med majones, egg, endive, surkål, spirer,
eller gryterester fra søndag.


 Middag
Fugl  med ovnstekte gulrøtter og gresskar




Onsdag


Lunsj
fiskelever, egg, endivie, surkål, spirer, kraft
HER lager jeg fiskelever.

Middag
Kjøttrester i panne med blomkål og gresskar med kokosmelksaus




Torsdag


Lunsj
Kraftsuppe med egg og brokkoli, gurkemeie
...med kjøtt hvis ønskelig...

Middag
Vill laks i panne med grønnsaker(alger) og en baconskive



Fredag




Lunsj
Fiskelever/egg/majones, endivie, paprika, surkål, spirer

Middag
Kraft m/kjøtt og grønnsaker (det du har igjen): suppe





Det er lurt å planlegge å koke kraft,
se HER hvordan.


Majones bør være hjemmelaget da kjøpt majones består av mye rart,
se HER for nøyaktig beskrivelse og oppskrift på hjemmelaget majones
samt tips til hvordan du kan smaksette den.

Klarnet Smør er lov, så har du smør i kjøleskapet kan det være lurt å klarne det,
klarnet smør er fint å steke i og du kan bruke det som du ellers buker smør,
det er dessuten billigere enn kokosolje og mye sunnere en smør til steking.
Se HER hvordan du gjør det.





Det er lurt å sette opp en handleliste med det du kan spise og bør ha i hus,
ikke glem å kaste ut alt som ikke står der:

Kokosolje - klarnet smør (smør) til steking
Olivenolje, eplesidereddik og sitron til majones, dressing...
Nøtter og rosiner etc til snacks
Kjøtt og fisk
Egg
Grønnsaker og litt frukt (f.eks. en per dag: kiwi, appelsin er i sesong)
Urter og krydder
kaffe - grønn te - urtete

Som du ser blir det enkelt og handle og ikke alt for dyrt heller,
benytt deg mest av grønnsaker og frukt i sesong eller frosne.
Unngå alt som er ferdig laget !


Lag selv eller kjøp hos slakter og fiskehandler så du kan spørre om innholdet.
.


Ønsker dere alle en sunn og stressfri uke :-)




En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)