27. jan. 2013

5 om dagen: Søndag

Syvende og Siste ukedag i mitt prosjekt: 5 om dagen eller hvordan spise sundt og følge alle gode råd.... 

Her er linken til første innlegget:
Forberedelser
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lørdag


Noen gode råd for å få matlaginga til å ga raskt, med et godt resultat:
  • Forberede seg: finne frem ingredienser og utstyr...
  • Velg frosne grønnsaker fremfor ferske, varm opp stekepanna/vannet... samtidig som du kutter opp gr.saker/kjøtt etc.
  • velg ingredienser som steker/koker raskt, eller f.eks porsjonsformer istedet for en stor...

 Frokost
Hva er bedre enn å våkne sent på søndag og lukte frokost! så til de 'stakkars' små som går på skole og står opp hver ukedag kl 6 og kommer hjem halv seks om kvelden:  arme riddere med syltetøy !

Du trenger 'gammelt' brød som du skjærer i skiver.

Lag en røre av melk og egg, hvis du vil ha mye egg i er det greit hvis ikke bruk mindre ;-)

Dypp  de 'tørre' skivene i røra til de er godt gjennomtrukket,
stek de deretter i smør i stekepanna.

For å unngå att alle spør etter sukker, legg på det syltetøyet som trengtes å bli spist ;-) før servering.

Lunsj
lakserilletter med kokt egg...og litt sunn persille/sitron :-)

Endiver og paprika eller andre grønnsaker tilsammen 80-100 gram per person.





Middag
Gulrotsalat med Rødkål

Vilt/kjøtt Gryte

ost, brød og vin! -en youghurt til å avslutte 5-om-dagen uken vår ;-)
som egentlig fortsetter hver dag, men uten at vi tenker over det...
I dag ble det til frokost: melkeprodukt, protein, karbo og bær. 
Til lunsj: en del gr.saker, fisk + melkeprodukt (krem) + bær igjen... 
Til Middag, to deler gr.saker og to deler melkeprodukt, men jeg gjentar at man kan godt ta halve delen ost til lunsj og den andre til middag hvis man ikke er i alderen hvor man trenger en ekstra del melk om dagen ;-)
Tidsmessig så ble det vel 15 min på arme riddere + at frokosten blir lenger... 
 Deretter 30 min på kake men bare 10 min på resten av lunsjen. 
Middagen 15 min på salaten eller 5 hvis du rasper gulrot og kål i kjøkkenmaskinen, 
30 min forberedelser på gryta og lang koketid...

Vi venter på ditt bidrag på Facebook ;-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)