7. juni 2014

Vannkefir med Gurkemeie og Pepper

Kefir kan  lages i mange utgaver ved å tilsette te med smak og/eller urter,
helsefordelene som er i urtene trekkes ut i Kefir'n.

De kan tilsettes fra starten,
eller  2. gangs fermentering etter ca 24 timer.
Du kan bruke ferske røtter som her eller tørket pulver.



Jeg har prøvd meg litt på begge alternativene:

Vannkefir med Curcuma og Pepper

Dette trenger du per 2 liters Norgesglass:

ca. 1,8 liter vann
2-3 ss brunt sukker
1 tykk skive sitron
1 tørket fiken
ca 1x1 cm frisk gurkemeie eller 1/2 ts tørket
6 pepperkorn
ca 70 g  vannKefirkorn

Ha alle ingrediensene i Norgeslasset,
legg på glasslokket (uten gummistrikk)

La stå i 24 timer, eller minst til fikenen har flyti opp.

Du kan også starte kefiren uten gurkemeie og pepperkorn,
filtrere etter 24 timer og ha i gurkemei+pepper,
la stå 12-24 timer til.

Drikkes med e gang eller oppbevares kaldt 1-2 dager.

Pepperet hjelper kroppen og nyttiggjøre de gode effektene fra gurkemeien,
f.eks. ved leddplager.



Kan jo ikke vite om det er pga av denne Kefir'n,
men føler at senebetennelsen jeg har ruget på en god stund er litt roligere etter noen dager på denne Curcuma-Kefirn :-)



Les mer om Vannkefir HER
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)