5. juni 2014

Fiskerøre med Grønt og Gulrot

Vi er heldig å ha fersk fiskedisk i omtrent alle matbutikker her i Frankrike,
alikevel kan jeg ikke benytte meg av den hele tiden,
livet er fullt av kompromisser :-)

Fersk fisk er dyrt og må tlberedes samme dagen som man kjøper den,
den har jo allerede reist fra fiskebåten til grossistsalg til butikkens distribusjonssenter og derfra til butikken...
Misunner dere som bor ved brygga ;-)

Derfor kikker jeg ofte i frossen-fisk avdelingen,
den skal jo teoretisk være frosset ned med en gang og derfor i god kvalitet,
dessverre er den ofte frosset ned med for mye luft og den er egentlig ett trist syn.
Jeg kjøper derfor kun de pakkene som er vakumpakket eller tett pakket,
ikke mye å velge i men kvaliteten er bra :-)

Den billigste frossenfisken er sei,
de kommer i frosne biter og ikke noe fileter...

Her er en perfekt måte å tilberede den på:



Fiskerøre av Sei til 4

400 g sei/hvit fisk
ghee til steking
1-2 løk
1 sitronskive
1/2 ts pepper
1 ts grovt havsalt
1/2 ts cumin/curry
1 dl hakkede urter
3-4 egg

Tilbehør:
4 gulrøtter revet
400 g grønne blader 
(f.eks. spinat og reddikblader)

Tin og del fisken i små biter.
Varm ghee i en stekepanne og ha i fiskebitene.
Skjær løk i strimler og tilsett.
Sitronskiven deles i tynne strimler og tilsettes med krydder og urter.
Når alt er godt stekt has eggene i,
rør til eggene er stivnet.

Spinat etc kan stekes i den samme pannen i litt ghee,
ha på litt salt, pepper  og eventuelt hvitløk,
de trenger kun 1-3 minutter.

Revet gulrot som den er eller med litt vinaigrette.

Bon Appétit :-)




.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)