4. juni 2014

Terrine de Chevreuil eller Rådyrpaté

Viltkjøtt er luksus,
og vi som har tilgang til det er heldige :-)

Innmat fra rådyr har sterk viltsmak og jeg blander derfor gjerne med villsvin,
eller du kan bruke svinekjøtt som er enda mildere og anbefalt for å få tilsatt fett.





Terrine de Chevreuil

1/3 lever (innmat)
1/3 kvernet kjøtt
1/3 bacon

Per kg kjøtt:
2 løk
4 g pepper
18 g salt
1 ss potetmel
50 g rosiner (tørket kirsebær)
50 g hasselnøter
2 ss granskudd
1 ts timian
1/2 dl eddik
3 egg

Knus lever i en kjøkkenmaskin med kniv,
tilsett bacon og kjøttdeig.
Bland godt før du tilsetter resten unntatt eggene.
(hvis du liker den litt salt må du tilsette mer enn nevnt i oppskriften)
Når alt er godt blandet blander du inn ett og ett egg.
Ikke kjør masjinen for lenge,
da visper du opp eggene og pateen vil heve i ovnen.

Has i brødform(er) eller det du måtte ha for hånden, 
kan også stekes i mindre porsjoner f.eks. syltetøyglass.




Stekes i vannbad på 150 grader i 2 timer.
(ha i kokende vann)





Avkjøles i ovnen,
og settes deretter i kjøleskapet minst 24 timer før den nytes,
gjerne 48 timer for at smakene skal få tid til å blandes.

NB: hvis dere enda ikke har lagt ned granskudd på olivenolje,
så løp ut i skogen og plukk for det er utrolig godt ;-)



Nytes til lunsj, forrett, tapas, aperitif etc. :-)








.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

2 kommentarer:

  1. Jeg bestiller billetter med en gang, for jeg har smakt en av variantene dine før. Men ellers skal jeg hente fersk okselever i morgen så da har jeg noe innmat å bruke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig med okselever, og prøv gjerne lam ;-)

      Ellers har jeg mer innmat i fryseren til du kommer :-D
      denne er nok nesten spist opp hihi

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)