12. nov. 2012

Moules frites eller Blåskjell i fløtesaus med pommes frites

Her i Syd er Moules & Frites ofte servert på de lokale sommerfestene. 

...og serverer man Blåskjell uten pommes frites blir det oppstand ! 
...man gjør ikke den feilen to ganger! 
Og blåskjellene skal tilberedes med fløtesaus…




Nå var Chantelle med i fiskedisken, for å kjøpe levende krabber, det er kjempestas og veldig sjelden vi unner oss… også vil det seg slik at ingen var levende nok til å bli solgt :-( 
Men så så vi blåskjellene og da gikk skuffelsen fort over…

Vel hjemme så var det bare å rense blåskjell og det gjorde ikke jeg ;-) 


Pommes Frites ?? …nå er jeg ikke så veldig begeistret for disse tynne potetbitene som har badet i olje, det er jo godt men…. 
Jeg tok en sjangse (man tuller ikke med tradisjoner) og gikk for den ovnstekte versjonen (som jeg uheldigvis hadde litt mye olje på…) men jeg fikk ihvertfall dyttet oppi gulrøtter og hele hvitløkbåter nam…

 
Deretter koker man opp hvitvin med små gulrotterninger og finhakket løk, pepper..., men jeg fant fort ut at jeg ikke hadde hvitvin...
... så jeg søkte (internett) på en versjon uten og det var fint for resultatet ble bedre ;-) 

Enkelt og greit så steker man litt baconbiter, ha i litt presset hvitløk, hiv de rensede skjellene opp og setter på lokk, de åpner seg så veldig raskt og på kort tid har du masse naturlig kraft ;-)   Når de så er ferdigkokt …husk å røre litt så de øverste får byttet plass med de nederste osv. de er raskt ferdig men tiden avhenger litt av str., mengde og str. på kjelen… hell av litt kraft (kan brukes til fiskesaus/suppe) så det er igjen ca 2 dl., ha i ett beger crème fraïche, persille og pepper, rør godt rundt til alt er godt og varmt…


Serveres med godt brød og ovnstekte rotgrønnsaker / pommes frites.


Bon Appétit !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)