17. nov. 2012

Løksuppe med hønsekraft

Det er innhøsting av løk og de store produsentene kaster store mengder med løk som ikke gikk igjennom nåløyet for salg, litt rart med slik pålagt sløsing, men det fine er at de 'kaster' dem på ett jordet tilgjenglig for alle å komme og 'stjele' så mye som man kan bære. Jeg er av den litt beskjedne typen, men det gjelder jo ikke alle og noen tar med seg til alle, så da fikk jeg en stor pose med løk :-)  


En dag om ikke så lenge skal jeg lage en ekte 'soup aux oignons' Løksuppe, 
men det er ikke så lett som det høres ut, det er faktisk litt vanskelig.
For å trene litt så laget jeg en 'falsk' løksuppe, dvs. at jeg brukte kraft istedetfor bare vann, på denne måten er man sikret et godt resultat ;-)  Suppen er enkel og lage på denne måten, det eneste vanskelige er å skjære opp løken. Det er mange gode råd for å ikke gråte, bl.a. og skylle løk og kniv i kaldt vann, la vannet renne mens du skjærer opp. En ting som er helt sikkert er at bruker du briller så ta de av, det forværrer situasjonen.. Bruker du linser er du reddet, har ikke fått en tåre i øynene på 25 år takket være dem ;-)




Faux Soupe aux Oignon

4-6 personer

4 store løk
50 g smør
timian
1 liter kraft/buljong
salt-pepper

Skjær løk i små biter, jeg brukte kjøkkenmaskin med kniv: anbefales ikke!
Stek løken i smøret på svak/middels varme til løken er blank og nesten gylden, den skal smake søtt, tar minst ti minutter.

Ha i timian og pepper (etter ønske, se ann hvor kraftig kraften eller buljongen er) og deretter kraften, -jeg hadde kraft av kanin og anderester som jeg fikk etter å ha laget rillettes-, la koke lenge, alt fra 20 minutter til en time, fyll på med vann hvis det fordamper.


Serveres tradisjonelt med brødkrutonger og revet ost.




Serveres veldig moderne gratinert i ovnen, med en tørr brødskive på toppen og revet ost som under gratineringen nesten blir som ett lokk, dette krever forøvrig individuelle suppeboller som kan settes i ovnen, er man mange til bords og ovnen liten er det litt upraktisk. 

Løsningen er å  server gratinerte osteskiver ved siden av.


Ser litt kjedelig ut men la deg ikke lure av utseende, det skjuler seg her en bombe av energi og gode saker.

Bon Appétit !


'Soupe aux oignons' er tradisjonelt servert som nattemat / midnattsuppe på stor fester feiringer som f.eks. bryllup. Det er også en energiskapende 'dagenderpå' mat. 

Når jeg en dag har lykkes med å lage en ekte løksuppe så skal jeg skrive litt mer om den.

Har du laget en helt ekte løksuppe ? 
Legg gjerne igjen en kommentar med tips og eventuelt link til oppskriften.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)