16. nov. 2012

Andekjøtt rester : festmat på en hverdag

En helt vanlig onsdag ble det rene festmiddagen, og hvorfor ikke, hadde t.o.m fått en flaske vin :-)
og deilig appelsiner og masse inspirasjon her hos matbloggerne på internett... så da ble det:

Salat med appelsin...
Andegryte med appelsin...
Chevre.. ost i aske...
Hvit sjokoladepudding med bringbærsaus...

 

Lag en salat med de ingridiensen du har og litt fra hagen, i dag ble det capucine, blomsterknopper (smaker kapers) og blader -smaker også kapers :-) og helt nye blader av tusenfryd, deilig salatblader... når de blir eldre er de litt 'bitre' på smak..




alt blandes (utrolig godt med blåost og valnøtter også)

 dressing helt enkelt litt salt-pepper-valnøtteddik (eller annen) og olivenolje...

Andegryte med appelsin:



Andekjøttet skjæres av andeskråget ;-) : rester... 


...brunes litt i panna selvfølgelig i andefett, ha i grønne bønner (eller andre grønnsaker) 


Ha på litt kraft eller vann og la koke godt inn hvis du bruker ferske eller frosne bønner. Hvis du er veldig tolmodig og har god tid,  lag en veldig fin saus ved siden av.  Jeg  prøver alltid å lage middag på 'under' 30 min., samtidig som jeg 'hjelper' tre unger med lekser... så jeg gjør det på den raske måten: ha alt i gryta sett på lokk og kok...


...ingefær-hvitløk-appesinskall-appelsinjuice (1 appelsin/1 dl) salt pepper, urter (rosmarin), edikk og sukker (3 ss av hver ) og tomatsaus.... kok... og tilsett gjerne litt vann eller hvitvin eller kraft....


 Klar til servering med godt brød ! 
Ikke så vakkert men skjuler mange gode smaker ;-)

...også litt ost og brød, fikk tilgodelapp på butikken :-) 
...så da kjøpte jeg en av yndligsostene til barna og meg !

 
...hvit fersk chevre rullet i aske ...

Desserten må der sjekke ut i bloggen til Charls.. hvit sjokoladepudding...jeg lagde bringbærsaus og halv porsjon det ble dessert til 5 og 2 porsjoner til som forsvant til lunsj; utrolig god dessert som anbefales !!!





Bon Appétit !

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)